لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

نظرسنجی‌ها: نتانیاهو احتمالا موفق به ائتلاف برای تشکیل دولت جدید نخواهد شد


تصمیم دادستان کل اسرائیل برای اعلام جرم علیه نخست وزیر این کشور در حالی که شش هفته تا انتخابات پارلمانی این کشور باقی مانده، پشتیبانی افکار عمومی را از بنیامین نتانیاهو و حزب تحت رهبری او، لیکود، به میزان محسوسی کم کرده است.

اما نتانیاهو با خشم شدید از قصد دادستان و اعلام آمادگی برای مبارزه سرسختانه در دفاع از خود، تاکید کرده که او رهبری بی‌رقیب برای اسرائیل در تراز جهانی است که سران آمریکا و روسیه عملا در حمایت از او سخن می‌گویند.

آویخای مندلبلیت، دادستان اسرائیل، پنجشنبه نهم اسفند در یک بیانیه ۵۷ صفحه‌ای اعلام کرد در پایان روند قانونی، می‌توان در سه پرونده تحقیقاتی با عناوین «۱۰۰۰»، «۲۰۰۰» و «۴۰۰۰»، به ظن «رشوه‌خواری»، «تبانی» و «خیانت در امانت» علیه نتانیاهو اعلام جرم کرد.

آخرین فرصت قانونی برای وی، «استماع» نام دارد؛ بدین مفهوم که فردِ در مظان اتهام، از طریق وکلایش، دادستان را متقاعد کند که از اعلام جرم و ارائه کیفرخواست صرفنظر کند؛ امری که به ارزیابی وبسایت وای.نت، ممکن است تا زمستان سال آینده طول بکشد.

روند «استماع» طبق قوانین اسرائیل تنها یک فرصت برای آن دسته از مظنونانی است که به خاطر ارتکاب بزهکاری دست‌کم ممکن است سه سال یا بیشتر زندانی شوند.

«رشوه‌خواری» در پرونده «۴۰۰۰» وخیم‌ترین اتهام وارده به نتانیاهو، می‌تواند تا ده سال حبس داشته باشد.

هر چند طبق قانون، مقامات با شهروندان متساوی الحقوق هستند اما نظر به تجربه، دادگاه‌های اسرائیل در محاکمه مقامات دولتی، سخت‌گیری بیشتری نشان می‌دهند تا تاکید کنند که خیانت به اعتماد عمومی مجازات سنگین‌تری دارد.

نتانیاهوی ۶۹ ساله، اولین نخست وزیر در حال خدمت در این کشور است که با این روند قضایی روبروست.

در حالی که حزب لیکود به رهبری او در ده سال گذشته برنده سه انتخابات بوده و وی توانسته با ائتلاف با احزاب راست و مذهبی قدرت را در سه دولت پیاپی حفظ کند، بر اساس چند نظرسنجی صورت گرفته بعد از اعلام قصد دادستان علیه نتانیاهو، حمایت افکار عمومی از جناح راست تضعیف شده و این حزب برای نخستین بار از اکثریت لازم برای تشکیل ائتلاف افتاده است.

نظرسنجی‌ شبکه‌های تلویزیونی دولتی «کان» و ۱۳ حاکی است که ائتلاف تازه تشکیل شده به نام «آبی- سفید» با ۳۶ تا ۳۷ کرسی، ۸ تا ۹ کرسی بیش از لیکود به دست خواهد آورد و به خاطر تضعیف شدید احزاب راست و فروپاشی برخی از آنها، مجموع جناح راست شامل ۲۹ تا ۳۰ کرسی لیکود، تنها به ۵۹ کرسی می‌رسد، که کمتر از نیمی از ۱۲۰ کرسی مجلس است.

این دو نظرسنجی شمار مجموع کرسی‌های جناح میانه و چپ را ۶۱ کرسی می‌داند؛ امری که در دو دهه گذشته سابقه نداشته است.

در این میان، نظرسنجی روزنامه تایمز اسرائیل شمار کرسی‌ها برای لیکود در صورت نهایی شدن محاکمه نتانیاهو را تنها ۲۵ کرسی برآورد کرد، و نوشت لیکود ممکن است هم بخش بزرگی از حمایت خود، و هم توان تشکیل ائتلاف پس از رای‌گیری را از دست بدهد.

بر اساس نظرسنجی دیگر شبکه دولتی «کان» در روز جمعه ۱۰ اسفند، دو سوم اسرائیلی‌ها می‌گویند اگر سرانجام پرونده‌های نتانیاهو حضور وی در پای میز دادگاه باشد، او باید کناره‌گیری کند؛ ۳۶ درصد گفته‌اند او همین حالا باید کنار برود؛ ۳۲ درصد دیگر هم گفته‌اند اگر دادستان در پایان روند «استماع» محاکمه وی را آغاز کند، باید استعفا دهد.

هر چند تا روز انتخابات در ۹ آوریل، ۲۰ فروردین، ممکن است وضع لیکود و جناح راست بهبود یابد، اما همه رسانه‌های اسرائیل و سیاستمداران این کشور، شامل سیاستمداران حزب لیکود، اتفاق نظر دارند که قصد دادستان برای اعلام جرم علیه نتانیاهو، باعث تضعیف لیکود و افتادن جناح راست از اکثریت لازم شده است.

اما با این حال تمامی احزاب راست و مذهبی جمعه در بیانیه‎هایی گفتند هنوز به ائتلاف با حزب لیکود بعد از انتخابات وفادار هستند.

تنها حزب «کولانو» به رهبری موشه کاخلون، وزیر دارایی در دولت انتقالی کنونی، هنوز ادامه ائتلاف با نتانیاهو را اعلام نکرده است.

بنی گانتز، رهبر اصلی ائتلاف «آبی- سفید» گفته است که بیانیه دادستانی برای اعلام جرم علیه نخست وزیر کشور، برای هر میهن‌پرستی «دردناک» است؛ به گفته او، نتانیاهو یا باید از خود دفاع کند یا نخست وزیر باشد؛ پس بهتر است کنار برود و وقت خود را به دفاع از حیثیت‌اش اختصاص دهد.

اما بنیامین نتانیاهو پنجشنبه شب در واکنش به اعلام قصد دادستان گفت: «برای نخستین بار در تاریخ اسرائیل، یک روند استماع (بزهکاری) چند روز پیش از انتخابات آغاز شده؛ هر کسی می‌تواند ببیند که این هم‌زمانی، یک افتضاح است که ساقط کردن (جناح) راست و کمک به (جناح) چپ برای به دست گرفتن قدرت را دنبال می‌کند».

نتانیاهو افزود، دادستانی تسلیم فشار چپ شد و فرصت پایان روند استماع علیه اتهامات مطرح شده را قبل از انتخابات سلب کرد و با این کار «افکار عمومی را نسبت به اتهامات مسخره علیه من، مغزشویی می‌کنند».

بنیامین نتانیاهو که یک روز پیش از اعلام نظر دادستان، با سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در خصوص حضور نظامی ایران در سوریه گفت‌وگو کرده بود، جمعه نیز در یک ویدیو به مردم اسرائیل یادآور شد که هم ولادیمیر پوتین و هم دونالد ترامپ در همین روزها از قدرت رهبری او سخن گفته‌اند.

به نوشته جروزالم پست، آقای نتانیاهو گفت: «در دیدار با ولادیمیر پوتین روشن کردم که ما با همه قدرت علیه تلاش‌های ایران برای حضور نظامی در سوریه همچنان اقدام می‌کنیم».

وی افزود: «پوتین در کنفرانس خبری‌اش در مسکو گفت که با وجود مسائل سیاسی داخلی و وضعیت قبل از انتخابات (در اسرائیل)، فارغ از اثرات آن، تحولات مناسبات روسیه- اسرائیل ادامه دارد».

نخست وزیر اسرائیل سخنان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا را نیز در حمایت از خود نقل کرد؛ آقای ترامپ پنجشنبه در ویتنام گفته بود، نتانیاهو یک رهبر «قوی، باهوش و قاطع است که کار خود را با لیاقت انجام داده است».

نتانیاهو افزود: «ارتباط منحصر به فرد من با رهبران قدرت‌های جهانی، خود به خود به وجود نیامده است؛ من این روابط را در طول سال‌ها کار ساخته‌ام تا امنیت و آینده و موجودیت کشور را تضمین کنیم».

هاآرتص، روزنامه منتقد نتانیاهو، جمعه نوشت، نتانیاهو در وضعیتی که در آن گرفتار شده، در جستجوی کمک از رهبران جهانی است و با استفاده از برتری مزیتی که نسبت به رقیبانش دارد، از وجهه قدرتمند بین‌المللی خود برای تاثیر بر افکار عمومی به خوبی استفاده می‌کند.

نظرسنجی تایمز اسرائیل نیز نشان می‌دهند، در پرسش‌هایی مانند اینکه چه کسی رهبری لایق‌تر «برای دفاع از امنیت» و «اداره امور اقتصاد» است، اکثریت نتانیاهو را برگزیده‌اند همان گونه که هنوز ۴۱ درصد گفته‌اند خواهان ادامه رهبری او هستند و ۳۹ درصد بنی گانتز را لایق نخست وزیری دانسته‌ و ۲۰ درصدی که نظرشان ممکن است تعیین کننده باشد، هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG