لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

واکنش نتانیاهو به اظهارات شمخانی: مانع تحرکات ایران در سوریه می‌شویم


بنیامین نتانیاهو (نفر وسط) در نشست دولت خود، جمهوری اسلامی ایران را نظامی «تروریستی» خواند.
بنیامین نتانیاهو (نفر وسط) در نشست دولت خود، جمهوری اسلامی ایران را نظامی «تروریستی» خواند.

نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که گفته بود، تهران «به بیش از ۹۰ درصد اهداف خود در سوریه دست یافته است»، اظهار داشت: «این نادرست است؛ درست این است که آن‌ها تلاش می‌کنند و درست این است که ما مانع‌شان می‌شویم».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو این اظهارات را روز یکشنبه پنجم اسفند در جریان نشست دولت خود ابراز کرد.

دریابان ذخیره شمخانی در مصاحبه با تسنیم، یکی از خبرگزاری‌های همسو با سپاه پاسداران، افزوده بود که «حملات ایذایی اسرائیل (در سوریه) تاثیر راهبردی نداشته و مقاومت، کار خود را پیش برده است».

دبیر شورای عالی امنیت ملی میزان اِشراف اطلاعاتی اسرائیل در سوریه را نیز یک «ادعا» توصیف کرده و مثال آورده بود که اسرائیل در یک مورد، «به طمع حمله به انبار موشک، انبار قالیِ لوله‌شده را هدف قرار داد»، که به توصیف وی، «از نظر نظامی، افتضاحی نابخشودنی است».

اما بنیامین نتانیاهو در نشست دولت خود، ضمن «تروریستی» نامیدن جمهوری اسلامی ایران و با رد سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفت: «یک ماه پیش نیز یک مقام دیگر این رژیم مدعی شد که حضورشان در سوریه، مستشاری است؛ جهان دروغ‌های زیادی از آن‌ها می‌شنود».

نخست‌وزیر اسرائیل این را نیز گفت: «برای رژیم ایران که خواهان نابودی اسرائیل است، یک پیام روشن دارم؛ اسرائیل تا جایی که لازم باشد، برای پیشگیری از تثبیت نظامی ایران در سوریه اقدام می‌کند».

وی یادآور شد که چهارشنبه این هفته، هشتم اسفند، در مسکو به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌رود تا با او مذاکراتی با «محوریت ایران» انجام دهد.

نتانیاهو گفت: «تقویت سازوکار هماهنگی امنیتی میان ارتش‌های اسرائیل و روسیه» در مذاکرات او با رهبر روسیه بررسی خواهد شد تا از «برخوردهای ناخواسته در منطقه جلوگیری شود».

اشاره نخست‌وزیر اسرائیل به جلوگیری از رخدادهایی مانند حادثه شش ماه پیش است که در جریان حمله اسرائیل به «اهداف ایرانی» در بندر لاذقیه سوریه، یک هواپیمای جنگی روسیه که در حال فرود در پایگاه هوایی حمیمیم بود، با موشک شلیک شده از پدافند ارتش سوریه ساقط، و ۱۵ خلبان و خدمه روس کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه در تحقیق خود گفته بود که جنگنده اسرائیلی دخیل در بمباران، خود را عامدانه پشت هواپیمای پهن روسی پنهان کرد در حالی که می‌دانست، هواپیمای روس در معرض خطر اصابت موشک سوریه است.

اسرائیل تحقیقات وزارت دفاع روسیه را قاطعانه رد کرده بود.

در پی برخورد مرگبار شهریور/سپتامبر، ولادیمیر پوتین به تعیین دیدار کاری با بنیامین نتانیاهو علاقه‌ای نشان نداد تا این‌که اخیرا ملاقاتی بین آن دو تعیین شد.

قرار بود نتانیاهو پنجشنبه گذشته، دوم اسفند، با رهبر روسیه دیدار کند اما بدلیل مسائل انتخاباتی اسرائیل و تضعیف نسبی حزب لیکود در برابر ائتلافی تازه از رقیبانش، وی به یک گفت‌وگوی تلفنی با آقای پوتین اکتفا و اصل مذاکره را به هشتم اسفند موکول کرد.

اسرائیل در چهار سال از حضور ایران در جنگ داخلی هشت ساله سوریه، «صدها بار» به «اهداف ایرانی و هم‌پیمانان آن در سوریه» حمله کرده است.

مقامات اسرائیل می‌گویند اشتباهی را که در قبال حزب‌الله مرتکب شدند و این سازمان شیعی لبنانی عملا امکان یافت در طول سال‌ها، با برخورداری از تسلیحات و انواع کمک‌های ایران، به یک تهدید جدی و دائمی علیه اسرائیل مبدل شود، تکرار نخواهند کرد و نخواهند گذاشت که ایران نظامیان و متحدین شیعه خود را از طریق سوریه نیز به مرز اسرائیل نزدیک کند.

در میانه بی‌عملی سوریه و ایران در برابر حملات متعدد اسرائیل به سوریه و در حالی که روسیه با اسرائیل بیشترین هماهنگی را نشان داده، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه روز شنبه با تسنیم گفت، «به زودی شاهد تحول مهمی در زمینه ارتقا بازدارندگی مقاومت در سوریه خواهیم بود».

به گفته علی شمخانی، شیوه برخورد با حملات اسرائیل به سوریه و «محور مقاومت» در سال ۲۰۱۹، «بسیار متفات از شیوه برخورد در گذشته است».

نتانیاهو که وزیر دفاع نیز هست، در بازدیدهای اخیر از رزمایش نیروهای کشورش گفته است، بدون ارتباط با انتخابات این کشور در یک ماه و نیم آینده، او به اقدامات لازم برای تامین امنیت اسرائیل و مردمش ادامه خواهد داد.

ایران بر اساس پیمان دفاعی مشترک با سوریه، حضور خود را در این کشور هم‌پیمان دیرینه‌اش، «مستشاری» می‌نامد و به تازگی سران ایران تاکید کردند که این حضور «تا هر زمان که لازم باشد، ادامه خواهد یافت».

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه آلمانی «زود دویچه سایتونگ» گفت خطر رویارویی نظامی ایران و اسرائیل در سوریه افزایش یافته و ممکن است به «یک جنگ جدید در منطقه» منجر شود.

XS
SM
MD
LG