لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۰

محتوای تلفن همراه و رایانه اهود باراک «هک، و به ایران فروخته شده است»


اهود باراک که «فروش محتوای تلفن هک شده‌اش به ایران» فاش شده، حامی آقای گانتز و از مخالفان سرسخت بنیامین نتانیاهو است.
اهود باراک که «فروش محتوای تلفن هک شده‌اش به ایران» فاش شده، حامی آقای گانتز و از مخالفان سرسخت بنیامین نتانیاهو است.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد تلفن همراه و رایانه اهود باراک، که در گذشته نخست‌وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل بود، «هک، و محتوای آن به ایران فروخته شده است».

این شبکه یکشنبه شب ۲۶ اسفند افزود: ناداو آرگامان، رئیس شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، خود در دیدار با آقای باراک، او را از این امر که چند ماه پیش رخ داده است، آگاه کرد.

این گزارش می‌گوید، ایران خود عامل هک نبوده بلکه عواملی که تلفن همراه و کامپیوتر اهود باراک را هک کردند، محتوای آن را به ایران «فروختند».

اهود باراک و رئیس شباک تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هفته گذشته نیز خبر داده بود تلفن همراه بنی گانتز، رئیس پیشین ستاد ارتش و یکی از دو نامزد اصلی نخست‌وزیری در انتخابات ۲۰ فروردین، «توسط ایران هک شده است».

آقای گانتز و ائتلاف آبی- سفید که او رهبر آن است، بر سر رسانه‌ای شدن این خبر، به شدت با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر درگیر شده‌اند.

نظر به این‌که آقای نتانیاهو مافوق روسای شباک، موساد و ستاد سایبری اسرائیل نیز هست، ژنرال موشه یعلون، حامی آقای گانتز گفته است که نتانیاهو در افشای این خبر به رسانه‌ها دخیل است.

ائتلاف آبی- سفید خواهان تحقیق نهادهای اسرائیلی در خصوص این ماجرا شده و در نامه به دادستان کل ورود او به این تحقیقات را الزامی دانسته است.

آقای گانتز و فعالان حزب او مدعی شده‌اند، نتانیاهو و کسانی که برای او فعالیت می‌کنند، برای باقی ماندن در مسند قدرت، پای ایران را به میان کشیده‌اند.

بنیامین نتانیاهو با رد دخالت خود در افشای خبر ماجرای تلفن همراه آقای گانتز، گفته است که «حمایت ایران» از رقیبان او در این دوره از انتخابات، «روشن است».

آقای نتانیاهو دوشنبه شب نیز گفت: «من توانستم آرشیو حقیقی اسناد هسته‌ای ایران را به اسرائیل بیاورم اما گانتز که حتی نتوانست از تلفن همراه خودش محافظت کند، چطور می‌تواند مدافع اسرائیل باشد؟»

اهود باراک که «فروش محتوای تلفن هک شده‌اش به ایران» فاش شده، حامی آقای گانتز و از مخالفان سرسخت بنیامین نتانیاهو است.

برخی از شخصیت‌های اسرائیلی گفته‌اند، هر چند این امر که اسرائیل می‌داند ایران چه اطلاعاتی از مقامات اسرائیلی دارد، می‌تواند نشان توان اطلاعاتی اسرائیل باشد اما این امر که اِشراف خود به آگاهی‌های «دشمن» را فاش می‌کند، یک ضربه به نهادهای اطلاعاتی اسرائیل محسوب می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند اگر ایران اطلاعات گانتز و باراک را دارد، حتما آن‌ دو تنها نیستند.

این رسانه‌ها یکشنبه خبر داده بودند، یک وزیر ارشد اسرائیلی نیز در معرض حمله هک تلفن همراهش بوده اما این تلاش موفق نبوده است؛ نام این وزیرِ عضو کابنیه امنیتی اعلام نشد.

یک مقام پیشین شباک که ستاد سایبری را برپا کرده است، روز یکشنبه به رادیو دولتی تل‌آویو گفت، این نوع اقدامات با عملکرد ایران همخوانی ندارد و احتمال این‌که روس‌ها پشت آن باشند، جدی‌تر است.

به گزارش وای.نت، تامیر پاردو، رئیس پیشین موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، روز ۲۷ اسفند گفت این ماجراها فراتر از مسئله رقابت‌های انتخاباتی است و باید تحقیقات جامعی در مورد آن انجام شود.

جمهوری اسلامی ایران در هر دو ماجرای بنی گانتز و اهود باراک سکوت کرده است.

XS
SM
MD
LG