لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

نظرسنجی‌های تازه در اسرائیل: پیشتازی گانتز، اما نتانیاهو کماکان نخست وزیر بعدی است


بر اساس نظرسنجی ها لیکود و حامیانش ۶۴ کرسی، ۴ کرسی بیش از نیم کرسی‌های مجلس را برای تشکیل دولت بعدی در اختیار می‌گیرند.
بر اساس نظرسنجی ها لیکود و حامیانش ۶۴ کرسی، ۴ کرسی بیش از نیم کرسی‌های مجلس را برای تشکیل دولت بعدی در اختیار می‌گیرند.

دو نظرسنجی جدید نشان می‌دهد هر چند ائتلاف «آبی- سفید» به رهبری بنی گانتز ممکن است کرسی‌های بیشتری به دست آورد، اما به دلیل تقویت هر چه بیش‌تر جناح راست و مذهبی، این احتمال که بنیامین نتانیاهو برنده انتخابات باشد و دولت بعدی را تشکیل دهد، قوی‌تر است.

اگر انتخابات امروز انجام می‌شد، بر اساس نظرسنجی مشترک روزنامه اسرائیل هیوم و شبکه آی‌۲۴، به ترتیب ائتلاف بنی گانتز ۳۳ کرسی، لیکود ۲۶ کرسی، حزب چپ مرتز ۸ کرسی، و سپس احزاب متعدد دیگر، تعداد کم‌تری از ۱۲۰ کرسی مجلس را به خود اختصاص می‌دادند.

این نظرسنجی می‌گوید، جناح راست و مذهبی شامل لیکود با ۶۶ کرسی، در برابر ۵۴ کرسی حامی گانتز، به بنیامین نتانیاهو اطمینان خاطر می‌دهد که او کماکان نخست وزیر بعدی است.

نظرسنجی جداگانه شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل می‌گوید، ائتلاف آقای گانتز ۳۱ کرسی و لیکود ۲۸ کرسی به دست می‌آورند اما این نظرسنجی نیزتاکید دارد، ائتلاف آبی- سفید در مقایسه با ماه گذشته تضعیف، و جناح راست و مذهبی تقویت شده است.

بر اساس نظرسنجی شبکه ۱۲، لیکود و حامیانش ۶۴ کرسی، ۴ کرسی بیش از نیم کرسی‌های مجلس را برای تشکیل دولت بعدی در اختیار می‌گیرند.

دو هفته پس از اعلام نظر دادستان اسرائیل در مورد احتمال ارائه کیفرخواست علیه نتانیاهو در سه پرونده، به اتهام ارتشا و خیانت در امانت، نتانیاهو دوباره در افکار عمومی قوی‌تر شده است.

۴۰ درصد در نظرسنجی شبکه ۱۲ در پاسخ به این سئوال که جدای از حزب، کدام سیاستمدار لایق رهبری کشور است، نتانیاهو را انتخاب کرده‌اند در حالی که ماه گذشته در هفته اول تشکیل حزب آقای گانتز، او شانه به شانه نتانیاهو مورد حمایت 34 درصد از پرسش‌شوندگان بود.

بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته یک پیروزی دیگر نیز بدست آورد؛ دادستان اعلام کرد ارائه مدارک پرونده‌های اتهامی نخست وزیر را به بعد از انتخابات موکول می‌کند و روند «استماع» قانونی او نیز دست‌کم چهار ماه بعد از انتخابات است.

تعویق انتشار مدارک پرونده و روند «استماع» به نتانیاهو امکان می‌دهد، با آسودگی از معضلات روند قضایی، وقت و انرژی زیاد خود را در ۶۹ سالگی صرف پیروزی در انتخابات ۲۰ فروردین و سپس مذاکره با احزاب برای تشکیل پنجمین دولت خود کند تا نامش به عنوان کسی که دوران صدارتش از داوید بن گوریون، بنیانگذار اسرائیل نیز طولانی‌تر شده، ثبت گردد.

«شنود» تلفن گانتز

در همین حال، یک روز پس از آن‌که به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سازمان امنیت داخلی این کشور به بنی گانتز، یکی از دو نامزد اصلی در انتخابات سه هفته دیگر اسرائیل آگاهی داده که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران تلفن شخصی او را «هک کرده‌اند»، بنی گانتز جمعه ۲۴ اسفند در واکنش گفت، تلفنش حاوی فیلم روابط سکسی از او نبوده است.

بنگاه رسانه‌ای خاداشوت، منبع اصلی خبری شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، پنجشنبه ۲۳ اسفند خبر داده بود، پنج هفته پیش که رییس پیشین ستاد ارتش اسرائیل ورود به عرصه سیاسی را از طریق تشکیل یک حزب جدید اعلام کرد و خود را رقیب اصلی نتانیاهو در انتخابات ۲۰ فروردین نامید، دو مقام ارشد سازمان امنیت داخلی در دیدار با آقای گانتز به او گفتند، ایران تلفن همراه او را «هک کرده است».

در این گزارش افزوده شده بود که مقامات شین- بت به آقای گانتز هشدار دادند اگر تلفن‍‌ وی حاوی برخی مطالب بوده که زمینه سو استفاده از او را در صورت رسیدن به مقام دولتی فراهم کند، این امر زیان‌بار خواهد بود.

ائتلاف آقای گانتز ابتدا در یک واکنش کوتاه گفته بود که رسانه‌ای کردن این خبر جای سئوال دارد.

در برخی مطالب فضای مجازی اسرائیل در شبانه روز اخیر ادعا شده بود که ظاهرا تلفن آقای گانتز حاوی فیلم روابط سکسی از او بوده است.

اما به گزارش هاآرتص، آقای گانتز جمعه در نخستین واکنش شخصی به این امر گفت، تلفن او حاوی مطالب عادی بوده و فیلمی از روابطجنسی در آن نیست.

بنی گانتز افزود، تاکید می‌کنم که تلفن من مطالب امنیتی نیز نداشته یا مطالب دیگری که به باج گرفتن از من منجر شود، در آن نبوده است؛ کسی در اینجا دارد ملت را سر کار می‌گذارد؛ مسئله تلفن، حرف‌های خاله‌زنکی و فضولی است؛ مشکل یک امر وخیم و دردآور دیگر است؛ جنگ ما بر سر میهن و نیز بر سردموکراسی و یک رهبری قاطع است.

ژنرال گانتز همسر و چهار دختر دارد؛ او در آغاز کارزار سیاسی‌اش، با اشاره به اتهامات مطرح شده فساد در مورد بنیامین نتانیاهو، گفته بود دولتی که او تشکیل دهد، پاک‌دستان را به سر کار می‌آورد.

ژنرال گانتز که چهار سال میان ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در زمان دولت نتانیاهو، رییس ستاد ارتش بود، در حالی که از کنار حصار خاردار مرزی جنوب اسرائیل با نوار غزه سخن می‌گفت، به حمله دو راکت برد بلند از غزه در شامگاه پنجشنبه به اطراف تل‌آویو اشاره کرد؛ امری که به گفته ارتش اسرائیل این کشور را «غافلگیر کرد».

بنی گانتز گفت «قدرت بازدارندگی اسرائیل در روزهای اخیر ازبین رفته و کسی که دستور کار را تعیین می‌کند عوامل غزه (فلسطینیان مسلح) هستند».

بنی گانتز بنیامین نتانیاهو را متهم کرد که سیاست پیگیرانه نداشته و عملکردش با تردید همراه بوده است.

آقای نتانیاهو که وزیر دفاع نیز هست، پس از حملات راکتی پنجشنبه شب به اطراف تل‌آویو که آسیب جانی و مالی نداشت، به ارتش فرمان داده بود به صد «هدف ترور» در غزه حمله کند.

ایران به ماجرای متهم شدن از سوی شباک به هک تلفن ژنرال گانتز واکنش نشان نداده است؛ سکوت ایران در این ماجرا می‌تواند خرید ناخواسته اقتدار سایبری برای تهران در برابر اسرائیل محسوب ‌شود.

XS
SM
MD
LG