لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

خامنه‌ای: ارتباط حمله به اتوبوس سپاه با سازمان‌های جاسوسی خارجی مسلم است


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار جدیت دستگاه‌های مسئول در رسیدگی به موضوع حمله اخیر شد
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار جدیت دستگاه‌های مسئول در رسیدگی به موضوع حمله اخیر شد

در ادامه واکنش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی به حمله علیه اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در شرق ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی این حمله را به «‌سازمان‌های جاسوسی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه» نسبت داد.

در پیام رهبر جمهوری اسلامی که روز پنج‌شنبه، ۲۵ بهمن، در رسانه‌های ایران منتشر شد، با اشاره به اینکه «ارتباط عاملان این جنایت با سازمان‌های جاسوسی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه مسلّم است»، به «دستگاه‌های مسئول» دستور داده است که بر این ارتباط «تمرکز کنند و آن را با جدیت دنبال کنند».

علی خامنه‌ای در پیام خود اشاره‌ای به جزئیات این ارتباط یا شواهدی که آن را «مسلّم» نشان می‌دهد نکرده است.

به گفته «قرارگاه قدس» نیروی زمینی سپاه پاسداران، در جریان حمله انتحاری به این اتوبوس که شامگاه چهارشنبه در جاده خاش - زاهدان روی داد دست‌کم ۲۷ تن از سرنشینان اتوبوس کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

گروه موسوم به «جیش العدل» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

علی خامنه‌ای همچنین در واکنش به این حمله گفته است که «پیگیری قصور احتمالی در این حادثه نیز وظیفه حتمی سپاه است.»

سایر مقام‌های جمهوری اسلامی نیز با محکوم کردن این حمله، آن را به کشورهای دیگر نسبت داده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز در پیام خود بدون ذکر شواهدی، این حمله را به «کاخ سفید، تل‌آویو و ایادی منطقه‌ای آنان» نسبت داد.

وی همچنین صبح پنج‌شنبه پیش از ترک تهران به مقصد سوچی روسیه، در فرودگاه مهرآباد به «برخی همسایگان» هشدار داد که «اگر نتوانند جلوی تروریست‌ها را بگیرند»، ایران به حقوق خود را استیفا خواهد کرد.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، گفته است سپاه انتقام این حمله را «از دشمنان خبیث و وابسته به اردوگاه استکبار جهانی» خواهد گرفت. معاون او، علی فدوی، نیز گفته است پاسخ به این حمله «به جغرافیایی که مربوط به خود ما هست محدود نیست و مربوط به جغرافیای انقلاب اسلامی است».

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز به همزمانی این حمله با نشست ورشو اشاره کرده‌اند.

محمدجواد ظریف در توئیتی، بدون ذکر جزئیات گفته است که «تروریست‌ها از خیابان‌های ورشو» برای این حمله جشن گرفتند.

با این حال وزارت خارجه لهستان با محکوم کردن تمامی اشکال تروریسم، از جمله حمله به این اتوبوس، تأکید کرده است: «هیچ تروریستی امروز در ورشو حضور ندارد» و آنچه هست «دموکراسی، آزادی بیان و همبستگی» است.

همزمان با نشست ورشو که با میزبانی مشترک آمریکا و لهستان برگزار می‌شود گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی، از جمله هواداران «سازمان مجاهدین خلق ایران» و همچنین شماری از هواداران پادشاهی، تجمعاتی در خیابان‌های ورشو برگزار کرده‌اند.

حمله به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران واکنش شماری از کشورها را نیز در پی داشته است.

امیر کویت و همچنین وزارت خارجه یا دیپلمات‌های پاکستان، ترکیه، لبنان، سوریه و هند از جمله کشورهایی هستند که حمله به اتوبوس در شرق ایران را محکوم کرده‌اند.

هلنا سانگلند، سفیر سوئد در تهران، و اشتفان شولتس، سفیر اتریش در تهران، نیز تأکید کرده‌اند هیچ کشوری از پیامدهای افراط‌گرایی و خشونت در امان نیست و هرگونه اقدام تروریستی باید محکوم شود.

آلیستر برت، از مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا، نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حمله نوشت: تروریسم در هر جایی غیرقابل قبول است و باید محکوم شود.

با استفاده از ایسنا، ایرنا، فارس، رویترز و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG