لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

استاندار خوزستان: اصلا چیزی به اسم نیزارهای ماهشهر نداشتیم


استاندار خوزستان کسانی را که درباره کشتار ماهشهر گزارش داده‌اند «بدخواهانی» نامید که «با ممکلت و کشور و نظام و انقلاب مشکل دارند و فرافکنی می‌کنند».
استاندار خوزستان کسانی را که درباره کشتار ماهشهر گزارش داده‌اند «بدخواهانی» نامید که «با ممکلت و کشور و نظام و انقلاب مشکل دارند و فرافکنی می‌کنند».

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، کشتار معترضان در نیزارهای شهرستان ماهشهر در جریان اعتراضات آبان ۹۸ را «جعلی» خواند و گفت: «ما اصلا چیزی به اسم نیزارها نداشتیم».

استاندار خوزستان روز دوشنبه ۲۶ خرداد در مصاحبه‌ای با صفحه اینستاگرام سایت «انصاف نیوز» گفت: «این نیزارها هم که می‌گویند اصلا یک بحث جعل است. واقعا یک جعل اساسی است. اصلا ما نه ماجرای نیزارها داشتیم، نه مسائل این چنینی داشتیم».

اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در بیش از یکصد شهر ایران از جمله در ماهشهر، در استان خوزستان، روی داد.

به گفته شاهدان عینی، در روزهای پایانی آبان نیروهای سپاه پاسداران وارد شهرک چمران و جاده‌های حومه ماهشهر شدند و به دنبال فرار برخی از معترضان به سوی نیزارهای منطقه، با سلاح‌های نیمه‌سنگین از جمله تیربار دوشکا آنها را به رگبار بستند.

گزارش‌های متعددی درباره آنچه در نیزارهای ماهشهر گذشت منتشر شده و یک شاهد عینی هم در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن ارائه جزئیاتی تکان‌دهنده از رویدادهای آن روز گفت: «هیچ یک از کسانی که به نیزارها پناه بردند زنده برنگشتند».

با این حال غلامرضا شریعتی در مصاحبه‌اش با انصاف نیوز گفته است: «ما اصلا چیزی به اسم نیزارها نداشتیم».

او کسانی را که درباره کشتار ماهشهر گزارش داده‌اند «بدخواهانی» نامید که «با ممکلت و کشور و نظام و انقلاب مشکل دارند و فرافکنی می‌کنند».

استاندار خوزستان تمامی آمار ارائه‌شده درباره تعداد کشته‌ها را رد می‌کند و می‌گوید: ما گفتیم از این سیصد کشته «پنجاه تا اسم بدهید، چهل تا اسم بدهید، سی تا اسم بدهید».

با این حال هنگامی که خبرنگار از او می‌پرسد تعداد کشته‌ها چند نفر بوده است، او می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم. بالاخره من نمی‌توانم اینها را عنوان بکنم. خود دستگاه‌های متولی اگر صلاح دانستند انجام می‌دهند. اما اینها جعل است».

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه آمار کشته‌ها در اعتراضات آبان‌ماه بالا بوده است، در گزارش‌های گام به گام اسامی تاییدشده کشته‌ها را ارائه می‌کند.

این سازمان تاکنون اسامی ۳۰ کشته در ماهشهر را ارائه کرده و گفته است تحقیقاتش برای کشف هویت سایر کشته‌ها ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در داخل حکومت جمهوری اسلامی، شمار کشته‌های آبان‌ماه در سراسر ایران را حدود ۱۵۰۰ تن برآورد کرده است.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی گزارش رویترز و تمامی گزارش‌های دیگر را تکذیب کرده‌اند و هرازگاهی، ارائه گزارش رسمی را به آینده نزدیک موکول می‌کردند.

سرانجام در هفته‌های اخیر اظهارات عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، و مجتبی ذوالنوری، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس، حاکی است از آن بود که مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دارند تعداد کشته‌ها را حدود ۲۳۰ تن اعلام کنند.

با این حال هنوز هیچ گزارش رسمی درباره اعتراضات آبان منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG