لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

تظاهرات در شهرهای لبنان در اعتراض به وضعیت اقتصادی


اعتراضات شامگاه دوشنبه در شمال بیروت
اعتراضات شامگاه دوشنبه در شمال بیروت

تظاهرات اعتراضی علیه وضعیت اقتصادی در شهر طرابلس لبنان در روز سه شنبه نهم اردیبهشت به دیگر شهرهای این کشور گسترش یافت.

در دومین شب اعتراضات شماری از بانک ها در طرابلس، در شمال لبنان به آتش کشیده شد و درگیری‌هایی بین معترضان و نیروی‌های ارتش روی داده است.

به گزارش رویترز٬‌ منابع امنیتی و بیمارستانی می‌گویند، در درگیری‌های شب دوشنبه یک نفر در طرابلس کشته شد.

لبنان طی سال‌های گذشته به خاطر مدیریت ضعیف و فساد دولتی به شدت با بحران اقتصادی مواجه بوده است و از اکتبر سال گذشته تاکنون این کشور شاهد اعتراضاتی نسبت به این وضعیت بوده است.

به دنبال تشدید بحران اقتصادی لبنان، ارزش واحد پول ملی این کشور، پوند، در برابر دلار به شدت کاهش یافته است و نظام بانکی همزمان دسترسی مشتریان را به پول خود و ارزهای خارجی محدود کرده است.

شیوع ویروس کرونا، کووید ۱۹ در لبنان و اجرای مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی باعث تشدید بحران اقتصادی در لبنان شده است.

معترضان در طرابلس با حمله به شعب چند بانک ضمن آتش زدن آنها به تعداد دیگری نیز خسارت وارد کردند. نیروهای ارتش هم برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کردند.

معترضان همچنین شب سه شنبه در میدان اصلی تجمع کرده و به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند.

اعتراضات شبانه در طرابلس با وارد کردن خسارت به تعدادی از بانک ها و تخریب تعدادی خودپرداز‌ها همراه بود. خشونت در این اعتراضات یک کشته برجای گذاشته است و یک منبع امنیتی به رویترز گفته است، مشخص نیست چه کسی مسئول کشته شدن این مرد ۲۰ ساله است.

طبق این گزارش، خشم مردم نسبت به بانک‌ها به این دلیل است که آنها دسترسی مشتریان به حساب‌های خود را مسدود یا محدود کرده‌اند.

در شهر صیدون در جنوب لبنان نیز معترضان به خیابان آمدند و شعار «انقلاب» سر دادند.

رویترز می‌گوید، معترضان در این شهر به سوی ساختمان بانک مرکزی در این شهر کوکتل مولوتوف پرتاب کردند و به نمای بیرونی شماری از بانک‌ها خسارت وارد کردند.

در بیروت، پایتخت لبنان، نیز تجمع اعتراضی برگزار شده است و معترضان شعارهایی علیه سیستم بانکی سر دادند. معترضان در این شهر نیز به سوی نیروهای ارتش سنگ پرتاب کردند.

حسان دیاب، نخست وزیر لبنان نیز ضمن درخواست از لبنانی‌ها برای پرهیز از خشونت، گفت، بدخواهان در پشت صحنه به دنبال از بین بردن ثبات در این کشور هستند.

رویترز می‌گوید، لبنان در بدترین وضعیت از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ قرار دارد و نگرانی‌ها در مورد ثبات کشور که بدهی‌های خارجی سنگینی دارد و دستخوش اختلافات فرقه‌ای و جناحی است به شدت افزایش یافته است.

منبع: رویترز
XS
SM
MD
LG