لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

حسان دیاب: لبنان قادر نیست بدهی‌های خود را بپردازد


حسان دیاب می‌گوید، حجم بدهی های خارجی بیشتر از توان لبنان است.
حسان دیاب می‌گوید، حجم بدهی های خارجی بیشتر از توان لبنان است.

حسان دیاب، نخست وزیر لبنان روز شنبه ۱۷ اسفند اعلام کرده است که این کشور قادر نیست بدهی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری خود را پرداخت کند.

لبنان با بزرگترین بحران اقتصادی خود دست و پنجه نرم می کند و این برای نخستین بار در تاریخ این کشور است که اعلام می‌کند، نمی‌تواند بدهی خارجی خود را پرداخت کند.

نخست وزیر لبنان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: حجم بدهی‌ها بسیار بزرگتر از آن است که لبنان بتواند تحمل کند و پرداخت بهره اقساط این بدهی‌ها بیشتر از توان لبنانی هاست.

حسان دیاب تأکید کرد: تصمیم سخت عدم توانایی در بازپرداخت بدهی برای نخستین بار در تاریخ لبنان اتخاذ شد تا نیازهای اساسی مردم لبنان تامین شود.

لبنان طی سال‌های گذشته به خاطر مدیریت ضعیف و فساد دولتی به شدت با بحران اقتصادی مواجه شده و سعد حریری نخست‌ وزیر کشور در پی اعتراضات مردمی آبان‌ماه امسال استعفا داد و اکنون حسن دیاب چهره‌ای مورد حمایت حزب‌الله و ایران از آذرماه جانشین وی شده است.

با تشدید بحران اقتصادی لبنان ارزش واحد پول ملی این کشور، پوند، در برابر دلار به شدت کاهش یافته است و نظام بانکی همزمان دسترسی مشتریان را به پول خود و ارزهای خارجی محدود کرده است.

شبکه الجزیره می‌گوید، با تشدید تورم در لبنان بسیار از فعالیت‌های تجاری در این کشور متوقف شدند و بر شمار بیکاران افزوده شده است.

حسان دیاب گفته است، چگونه می‌توانیم بدهی خود را به طلبکاران خارجی بپردازیم در حالی که لبنانی‌ها به پولشان در حساب‌های بانکی خود دسترسی ندارند؟ چگونه می توانیم بدهی‌ها به اعتبار دهندگان را بپردازیم، در حالی بیمارستان‌ها با کمبود دارو تجهیزات پزشکی مواجه‌اند؟ چگونه می‌توانیم به این بدهی را بپردازیم در حالی که کسانی در خیابان هستند که قدرت خرید نان برای خود را ندارند.

بدهی‌های دولت لبنان هم اکنون حدود ۸۷ میلیارد دلار است که ۵۰ درصد بیشتر از کل تولید ناخالص داخلی کشور به شمار می‌رود.

لبنان می‌بایست دوشنبه آینده بدهی ۱.۲ میلیارد دلاری خود را تسویه کند و برای سال جاری میلادی کلا باید ۲.۵ میلیارد دلار بدهی خود را بازپرداخت کند، موضوعی که به چالشی جدی برای دولت تبدیل شده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز در گزارشی اشاره می‌کند که برخلاف سال‌های پیشین، نشانه‌ای از تمایل کشورهای خارجی، خصوصا اعراب برای کمک جدید مالی به لبنان دیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG