لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

آمریکا کمک نظامی ۱۰۵ میلیون دلاری به لبنان را «آزاد کرد»


 یک هواپیمای نظامی آمریکا در حال انتقال کمک نظامی به لبنان در فرودگاه بیروت در فوریه ۲۰۱۹
یک هواپیمای نظامی آمریکا در حال انتقال کمک نظامی به لبنان در فرودگاه بیروت در فوریه ۲۰۱۹

یک منبع مطلع روز دوشنبه ۱۱ آذرماه گفته است، دولت آمریکا کمک نظامی ۱۰۵ میلیون دلاری خود به لبنان را آزاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک دستیار در کنگره آمریکا گفته است، دولت تاکنون بدون توضیحی به رسانه‌ها اعطای این کمک را به تاخیر انداخته بود.

این مقام که خواست نامش فاش نشود اضافه کرده است، دفتر تخصیص مدیریت و بودجه کاخ سفید اعطای وام به لبنان را آزاد کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، دولت ترامپ به رغم این که تاکنون توضیحی در خصوص تاخیر در اعطای وام لبنان بیان نکرده، ولی در این مدت بیروت را تحت فشار قرار داده تا از گروه حزب الله لبنان فاصله بگیرد.

دولت سعد حریری که حزب الله در آن نیز حضور دارد، به دنبال اعتراضات اخیر در لبنان استعفا کرد، اما مشخص نیست که تاخیر در اعطای وام به لبنان به چه میزان به تحولات در این کشور مربوط است.

دیوید هالی، نفر سوم وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته به هنگام شهادت در کنگره این کشور تایید کرد که کمک نظامی به لبنان بلوکه شده است.

دیوید هالی که به پرسشی در خصوص تعلیق کمک نظامی به اوکراین به نمایندگان کنگره گفت که ماه ژوئن سال جاری از تعلیق کمک‌ها به اوکراین و لبنان مطلع شده است و «توضیحی در این باره» دریافت نکرده است.

پیشتر هم دو نماینده دموکرات در نامه ای به کاخ سفید گفته بودند، تعلیق٬ باعث توقف کمک نظامی ۱۰۵ میلیون دلاری به لبنان شامل خودروهای نظامی، تسلیحات و مهمات شده است.

الیوت انگل، رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و تد دوتج، کمیته فرعی خاورمیانه، در نامه خود نوشته بودند همچنان با خطراتی فوری از جانب داعش، القاعده و همچنین گروه حزب الله مواجه است.

در همین زمینه، وزارت خارجه آمریکا ۹ آبان‌ماه کنگره این کشور را از تصمیم دولت دونالد ترامپ به توقف اعطای کمک نظامی و امنیتی ۱۰۵ میلیون دلاری به لبنان آگاه کرده بود.

اما برخی از رسانه‌های اسرائیلی نوشته بودند که این تصمیم در پی درخواست دولت بنیامین نتانیاهو اتخاذ شد.

دولت دونالد ترامپ بهار امسال با تاکید بر این ‌که لبنان «متحدی مهم» در منطقه‌ای پرآشوب است که باید از مرزهای خود محافظت کند، از کمک به ارتش لبنان حمایت کرد.

آمریکا اواسط تابستان امسال بخشی از این کمک‌ها را که از جمله شامل ۱۵۰ خودروی زرهی و تجهیزات نظامی دیگر به ارزش ۶۰ میلیون دلار بود، به ارتش لبنان تحویل داد.

رویترز پیشتر نوشته بود، واشینگتن در دوره اخیر از نفوذ فزاینده سازمان حز‌ب‌الله بر حکومت لبنان نگران شده است.

در همین زمینه مارشال بیلنگسلیا دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مقابله با تامین مالی تروریسم و جرایم مالی دو پیش در سفر به لبنان، از آن کشور خواست تا «از حزب‌الله و عواملی که لبنان و نهادهایش را بی‌ثبات می‌کنند، دوری کند».

آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا اواسط تابستان امسال، در مجموع یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار کمک نظامی به لبنان داده است. لبنان ظاهرا پنجمین کشور در رده دریافت‌کنندگان کمک نظامی از آمریکا است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رویترز؛ خ
XS
SM
MD
LG