لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

لبنان شکایت دیگری را علیه اسرائیل به دلیل نقض حریم هوایی‌اش ارائه می‌کند


لبنان برای دومین بار در کمتر یک هفته اعلام کرد که در مورد ورود جنگنده‌های اسرائیلی به حریم هوایی‌اش به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

پس از آنکه جنگنده‌های اسرائیلی با ورود به حریم هوایی شهر صیدا اقدام به شکستن دیوار صوتی کردند، جبران باسیل وزیر خارجه لبنان، در پیامی توئیتری در روز دوشنبه نوشت که کشورش تهیه شکایتی در این زمینه را برای ارائه به شورای امنیت آغاز کرده است.

پیشتر خبرگزاری دولتی لبنان در روز یکشنبه از شکسته شدن دیوار صوتی در شهر صیدا به دلیل پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در ارتفاع پایین در آسمان این شهر خبر داده و نوشته بود که این اقدام باعث شکسته شدن شیشه‌های برخی ساختمان‌ها و وحشت در بین ساکنان منطقه شده است.

این اقدام به نوشته رویترز، برای نخستین پس از سال‌ها صورت گرفته، و ارتش اسرائیل هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

صیدا یا صیدون در ۴۰ کیلومتری جنوب بیروت و بر کرانه دریای مدیترانه واقع است و سومین شهر بزرگ لبنان به حساب می‌آید. یکی از بزرگترین اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی در لبنان هم در نزدیکی این شهر واقع است که به عین حلوه موسوم است.

در همین حال دفتر نخست‌وزیری لبنان نیز اعلام کرده که سعد حریری نخست‌وزیر شکایت خود را علیه اسرائیل «به دلیل نصب ادوات جاسوسی در خاک لبنان و تداوم نفوذ [به حریم هوایی لبنان]» ارائه خواهد کرد.

رویترز با به ارتش لبنان یادآور شده که جنگنده‌های اسرائیلی به طور معمول وارد حریم هوایی این کشور می‌شوند اما به ندرت در ارتقاع پایین پرواز می‌کنند.

تلاش لبنان برای ارائه شکایت علیه اسرائیل به دلیل رویداد صیدا در حالی است که چند روز پیش هم پس از حمله منتسب به اسرائیل به یک مرکز نظامی در سوریه، لبنان با متهم کردن اسرائیل به نقض حریم هوایی‌اش گفت که در این زمینه به شورای امنیت شکایت خواهد کرد.

اسرائیل و لبنان از سال ۲۰۰۶ به نوعی در وضعیت جنگی بوده‌اند گرچه در این مدت تقابل نظامی عمده‌ای بین دو کشور روی نداده است. در عین حال مدتی است که تنش بین اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان افزایش یافته است.

جنبش حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود در دوران اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل، برای سال‌های با نیروهای اسرائیلی در نزاع بود و در سال ۲۰۰۶ نیز میان پس از چندین سال از خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان، برای حدود یک ماه با اسرائیل وارد جنگ شد.

نبرد سال ۲۰۰۶ به کشته شدن ۱۲۰۰ لبنانی انجامید که بیشتر آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند و در مقابل ۱۶۰ اسرائیلی، اکثراً از نیروهای نظامی این کشور، جان خود را از دست دادند.

از آن پس گرچه تقابل نظامی مستقیمی میان اسرائیل و گروه حزب‌الله روی نداد اما شماری از فرماندهان نظامی این گروه در حملاتی منتسب به اسرائیل در سوریه کشته شده‌اند.

اسرائیل اخیراً از زبان نخست‌وزیرش گفته است که ایران علاوه بر سوریه، در لبنان هم کارخانه ساخت موشک‌های نقطه‌زن یا دقیق بر پا کرده، اما نخست‌وزیر لبنان برپایی چنین تأسیساتی را در خاک کشورش رد کرده است.

حزب‌الله در حال حاضر بخشی از دولت لبنان به نخست‌وزیری سعد حریری است، اما در قبال جنگ داخلی در سوریه گرچه لبنان رسماً اعلام بی‌طرفی کرده است، نیروهای حزب‌الله لبنان در کنار نیروهای دولتی سوریه سرگرم جنگ با مخالفان اسد بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG