لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

لبنان اسرائیل را به نقض حریم هوایی‌اش برای حمله به سوریه متهم کرد


وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای اسرائیل را متهم کرده است که در چارچوب حمله روز پنجشنبه به تأسیسات دولتی سوریه، حریم هوایی این کشور را نقض کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه لبنان که روز شنبه، از جمله توسط آسوشیتدپرس منتشر شد، تأکید شده که این کشور در این زمینه یادداشت اعتراضی را تقدیم شورای امنیت سازمان ملل خواهد کرد.

در حمله هوایی نسبت داده شده به اسرائیل، در بامداد پنجشنبه شانزدهم شهریور، یکی از مراکز وابسته به صنایع نظامی ارتش سوریه در شهر مصیاف در استان حماء هدف قرار گرفت.

پس از این حمله، ارتش سوریه بلافاصله انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفت و گفت که این «اقدام مذبوحانه» با هدف «تقویت روحیه تروریست‌ها» انجام شده و «عواقبی خطرناک» برای ثبات منطقه خواهد داشت.

ارتش سوریه می‌گوید دو سرباز در جریان این حمله کشته شده‌اند.

اسرائیل در مورد این حمله رسماً سکوت کرده، اما شماری از ژنرال‌های ذخیره این کشور، از جمله ژنرال عاموس یادلین رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل، به طور تلویحی انجام حمله از سوی اسرائیل را تأیید کرده‌اند.

آسوشیتدپرس هم می‌نویسد که تأسیساتی که هدف این حمله قرار گرفته، مکانی است که مقام‌های نظامی و امنیتی اسرائیل از آن به عنوان مرکز تولید سلاح «احتمالاً برای حزب‌الله لبنان» یاد کرده‌اند.

حزب‌الله در حال حاضر بخشی از دولت لبنان به نخست‌وزیری سعد حریری است، اما گرچه لبنان رسماً در قبال جنگ داخلی در سوریه اعلام بی‌طرفی کرده است، نیروهای حزب‌الله لبنان در کنار نیروهای دولتی سوریه سرگرم جنگ با مخالفان اسد بوده‌اند.

ساعاتی پس از حمله به مرکز نظامی سوریه، وزیر دفاع اسرائیل آویگدور لیبرمن در یک مصاحبه رادیویی در تل‌آویو گفت که «اسرائیل در پی ماجراجویی نظامی در سوریه نیست اما مصمم است که نگذارد دشمنان به ما آسیب بزنند یا ما را تهدید کنند».

آقای لیبرمن که از جمله مقام‌های اسرائیلی است که به صراحت در مورد خطر تثبیت حضور ایران در سوریه هشدار داده است، در این گفت‌وگوی رادیویی افزود که «وقوع هر رخدادی در خاورمیانه محتمل است و اسرائیل برای هر سناریویی آماده است».

حمله روز پنجشنبه آن طور که رسانه‌های اسرائیل یادآور شده‌اند، حمله «غیرعادی» است که همزمان با رزمایش بزرگ نظامی اسرائیل در شمال کشور انجام شده است.

در این زمینه روزنامه هاآرتص جمعه هفدهم شهریور نوشت که هم هدف انتخاب شده برای حمله منتسب به اسرائیل و هم زمان انجام آن «کاملاً غیرعادی» است.

این روزنامه اسرائیلی افزود که تا کنون حملات نسبت داده شده به اسرائیل علیه کاروان‌های حامل اسلحه و هدف‌های نسبتاً عادی دیگر بود اما این حمله در کنار یک «پیام قوی» به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، این پیام را نیز به ایرانی‌ها می‌دهد که «طرح آنها برای کارخانه‌های موشک نقطه‌زن در سوریه از آسیب مصون نیست».

اسرائیل اخیراً از زبان نخست‌وزیرش گفته است که ایران در سوریه و لبنان کارخانه ساخت موشک‌های نقطه‌زن یا دقیق بر پا کرده است.

اما لبنان برپایی چنین تأسیساتی را در خاک خود رد کرده است.

XS
SM
MD
LG