لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

آغاز «بزرگترین رزمایش» نظامی اسرائیل در ۱۹ سال اخیر


 هزاران سرباز عادی و نیز شمار زیادی از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل در این رزمایش مشارکت دارند. عکس از آرشیو
هزاران سرباز عادی و نیز شمار زیادی از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل در این رزمایش مشارکت دارند. عکس از آرشیو

ارتش اسرائیل اعلام کرده از شامگاه دوشنبه سیزدهم شهریور رزمایشی را در شمال این کشور، برای مقابله با خطرات احتمالی ناشی از حزب الله، آغاز کرده است که یازده روز ادامه خواهد داشت.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند این بزرگ‌ترین رزمایش این کشور در نوزده سال اخیر است که هزاران سرباز عادی و نیز شمار زیادی از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل در آن مشارکت دارند.

رزمایش با شرکت نیروهای زمینی، هوایی و دریایی با همکاری سرفرماندهی شاخه شمالی ارتش اسرائیل با نام «نور داگان» به نام مئیر داگان، رییس فوت شده موساد برگزار می شود.

آخرین بار که مئیر داگان ژنرال ارتش در سال ۱۹۹۸ بود، تمرین بزرگ بسیج نیروهای ذخیره کشور زیر فرماندهی او انجام شده بود.

در مانور «نور داگان» از مشارکت نیروهای واحد جنگ سایبری، بخش اطلاعات نظامی ارتش، واحد شنود، قوای فنی و لجیستیک در کنار نیروهای ستاد پشت جبهه که کار تخلیه جمعیت از شهرهای «مورد تهدید» را در زمان «آتش» بر عهده دارند، خبر داده شده است.

به گزارش رسانه‌های این کشور، توان برخی تجهیزات تازه به خدمت گرفته شده در ارتش، مانند کامیون‌های بدون راننده و روبات های حمل تجهیزات مختلف نیز مورد آزمون قرار می گیرد.

ارتش اسرائیل به مردم آگاهی داده که در طول رزمایش شاهد پروازهای متعدد جنگنده ها، بالگردهای رزمی، باربری و امدادی و همچنین انواع پهپادها از جنگی تا امدادی خواهند بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، جاده شماره ۸۵ که شهرهای شمالی عکا، کارمیل و عامی عاد را به بخش‌های جنوبی تر متصل می کند، به دلیل اندازه نسبی مساحت آن با جنوب لبنان، برای مانور انتخاب شده است.

بنوشته وای.نت، ژنرال گادی آیزنکوت بعد از آغاز ریاست ستاد کل ارتش اسرائیل دستورات لازم را برای برنامه ریزی چنین رزمایشی صادر کرد و طراحی مانور دستکم یک سال طول کشید.

ژنرال گادی آیزنکوت در دوره اخیر گفته است، خطر اصلی برای اسرائیل از ناحیه حزب الله است که از رهگذر جنگ نیروهای این سازمان در سوریه نیز تقویت و زبده تر شده اند.

بنوشته وای.نت، اسرائیل نگران نوع جدید جاسوسی حزب الله از طریق مسلط شدن بر تلفن همراه سربازان در زمان عملیات حساس نظامی است.

وای.نت نوشته است، دستور به برنامه ریزی برای انجام رزمایش با تلاش‌های ایران برای تثبیت نظامی‌اش در سوریه ارتباطی ندارد.

نخست وزیر، وزیر دفاع و دیگر دولتمردان و همچنین فرماندهان نظامی اسرائیل در هفته‌های گذشته پی در پی نسبت به آنچه که «خطر فزاینده حضور نظامی ایران» و عوامل مرتبط با ایران در سوریه نامیده، «هشدار» داده و برخی از آنها گفته اند در برابر این خطر «دست بروی دست نخواهند گذاشت».

بنوشته وای.نت، فرماندهان ارتش «تاکید» دارند سناریوی اصلی که در رزمایش «نور داگان» تمرین می شود، جنگ احتمالی با حزب الله در بخش جنوب لبنان است؛ نه دو جبهه جنگ همزمان با سوریه.

از سوی دیگر، بنوشته وای.نت، ارتش اسرائیل خواسته این پیام را نیز به حسن نصرالله دبیر کل حزب الله برساند که آمادگی نظامی و بازدارندگی اسرائیل، با هدف آغاز مبتکرانه جنگ در آینده نزدیک با این سازمان شیعی همپیمان با ایران نیست.

اما آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل در ماههای گذشته گفته بود، اگر جنگی با حزب الله درگیرد، این بار تمامی لبنان هدف خواهد بود، نه تنها زیربناهای مرتبطبا حزب الله.

آخرین جنگ عملی اسرائیل و حزب الله در سال ۲۰۰۶، در پی حمله حزب الله به شمال اسرائیل و کشتن شماری از سربازان اسرائیل و ربودن جسد دو سرباز این کشور درگرفت.

حزب الله در حالی خود را پیروز جنگ ۳۴ روزه نامید که ویرانی عمده‌ای در جنوب لبنان ایجاد شد؛ بیش از ۱۲۰۰ تن در طرف لبنانی کشته شدند در حالی که کشته‌های طرف اسرائیلی ۱۱۹ سرباز و چند شهروند عادی بودند؛ اما از جنگ یازده سال پیش حسن نصرالله از بیم حمله اسرائیل زندگی زیرزمینی دارد.

آقای نتانیاهو گفته است، در سفرهای روزها و هفته‌های آینده‌اش به آمریکای لاتین، سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدار بعدی‌اش در آمریکا با دونالد ترامپ «خطرات ایران در سوریه» را مطرح می کند.

نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل دو هفته پیش در دیدار با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل که به اسرائیل رفته بود، مدعی شدند ایران برای حزب الله در لبنان و سوریه کارخانه موشک نقطه زن ساخته و اسرائیل این امر را «تحمل نمی کند».

سعد حریری نخست وزیر لبنان هفته گذشته در مصاحبه با لوموند، در سفر به فرانسه، ساخت کارخانه موشک ایران در لبنان برای حزب الله را رد کرد و گفت اسرائیلی‌ها به خوبی می دانند که چنین چیزی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG