لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

وزیر دفاع اسرائیل: در برابر حضور ایران در سوریه سکوت نخواهیم کرد


لیبرمن می‌گوید که «ایران می‌کوشد با تاسیس پایگاه‌های هوایی و دریایی در اطراف ما واقعیت جدیدی در منطقه ایجاد کند».
لیبرمن می‌گوید که «ایران می‌کوشد با تاسیس پایگاه‌های هوایی و دریایی در اطراف ما واقعیت جدیدی در منطقه ایجاد کند».

یک روز پس از دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با رییس‌جمهوری روسیه که در آن بنیامین نتانیاهو با ابراز نگرانی از «حضور فزاینده ایران در سوریه» تلویحا تهدید به اقدام کرد، دو وزیر ارشد اسرائیلی از آمادگی نظامی کشورشان «برای دفاع از امنیت خود» سخن گفته‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزیر دفاع این کشور پنجشنبه دوم شهریور گفت کشورش «شاهد ساکت حضور ایران در سوریه نخواهد بود» و همزمان، رهبر یک حزب دیگر هم‌پیمان با دولت نتانیاهو گفت اسرائیل «تنها به قدرت نظامی خود تکیه می‌کند».

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل گفت: «حضور ایرانی‌ها در مرزهای ما یکی از حساس‌ترین موضوع‌ها است که مرتب گزارش‌های آن را می‌گیریم».

لیبرمن افزود، «ایران از طریق سپاه پاسداران می‌کوشد با تاسیس پایگاه‌های هوایی و دریایی در اطراف ما واقعیت جدیدی در منطقه ایجاد کند اما اسرائیل با این وضع کنار نمی‌آید».

وی در یک نشست با مدیران کل نهادهای انرژی اسرائیل گفت، «همین لحظه که با شما سخن می‌گویم ایران هزاران شبه‌نظامی مزدور را به سوریه روان کرده و (کارخانه) سلاح‌های دقیق در لبنان می‌سازد».

وزیر دفاع اسرائیل و رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» افزود، «مناخم بگین نگذاشت که عراق کوره اتمی خود را بسازد و زمانی که کوره هنوز در آغاز راه و کوچک بود، ترتیب آن را داد».

اشاره لیبرمن به بمباران کوره اتمی عصیراک عراق در اوائل دهه هشتاد میلادی از سوی جنگنده‌های اسرائیلی با دستور بگین نخست‌وزیر دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی قرن بیستم بود.

به گفته لیبرمن، اسرائیل «همیشه برای تامین امنیت ملی روی پای خود ایستاده و منتظر خارجی‌ها نبوده؛ و این بار نیز با قاطعیت می‌گوییم، همه گزینه‌ها روی میز است».

در این میان، نفتالی بنت رهبر حزب خانه یهود نیز به وبسایت اسرائیلی وای.نت گفت،هر چند اسرائیل برای بیان مواضع خود به آمریکا و روسیه مراجعه می‌کند اما اتکایش تنها به قدرت نظامی خود است.

آقای بنت، که وزیر آموزش‌وپرورش دولت اسرائیل نیز هست، افزوده، «هر کاری می‌کنیم تا ایرانی‌ها در مرزهای ما نباشند».

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند، سخنان وزیران ارشد اسرائیلی واکنشی به نتیجه نه چندان موفق دیدار نخست‌وزیر این کشور با رییس‌جمهوری روسیه است.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه در ملاقات با ولادیمیر پوتین در بندر سوچی که ششمین دیدار دو رهبر در کمتر از دو سال اخیر بود، به مدت سه ساعت تلاش کرد تا روسیه را به حمایت از دیدگاه‌های اسرائیل جلب کند اما ظاهرا کامیاب نبوده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای نتانیاهو در این دیدار به طور تلویحی تهدید کرد که از «همه راه‌ها» برای اقدام علیه «تثبیت حضور نظامی ایران و عوامل آن در سوریه» استفاده خواهد شد.

به گفته او، «نمی‌توان برای یک لحظه از یاد برد که ایران هر روز موجودیت اسرائیل را تهدید کرده است».

نخست‌وزیر اسرائیل «حضور فزاینده ایران در سوریه را یک مشکل برای اسرائیل، خاورمیانه و سراسر جهان» توصیف کرد و مدعی شد «هر جا در منطقه داعش بیرون رفته، ایران وارد شده است».

آقای نتانیاهو در پایان این دیدار گفت به رهبر روسیه تاکید کرده که «برای جلوگیری از جنگ‌های آینده، ایران باید از سوریه بیرون برود».

اسرائیل می‌گوید، در آتش‌بس برقرار شده در جنوب سوریه، با حمایت روسیه و آمریکا، «منافع امنیتی اسرائیل «نادیده گرفته شده» و نظامیان ایران و شبه‌نظامیان هم‌پیمان با ایران به مرزهای سوریه و اسرائیل نزدیک شده‌اند.

با وجود اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل، روسیه در پایان دیدار نتانیاهو- پوتین تاکید کرده که همچنان ایران را یک «شریک راهبردی» در قبال سوریه می‌داند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل گفت کشورش با نظرات اسرائیل در مورد ایران آشنا هست اما روسیه فکر می‌کند که «ایران نقشی کاملا سازنده در سوریه ایفا می‌کند».

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز روز پنجشنبه در تحلیلی نوشته است، اسرائیل با «ایران هراسی» جهان را در مورد دفاع امنیتی خود «گمراه» می‌کند.

اسپوتنیک به نقل از یک تحلیلگر نوشته است، اسرائیل «همیشه ایران را به بمباران تهدید کرده» اما نتانیاهو «سیاست ایران‌هراسی و لفاظی» را ادامه می‌دهد.

ایران تاکید دارد که به درخواست «دولت قانونی» سوریه و بر اساس پیمان‌های بین دو کشور، در جنگ داخلی سوریه «حضور مستشاری» دارد.

XS
SM
MD
LG