لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

ماهاتیر محمد: مالزی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند


ماهاتیر محمد، نخست‌ وزیر مالزی، در «انجمن دوحه»
ماهاتیر محمد، نخست‌ وزیر مالزی، در «انجمن دوحه»

ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی، روز شنبه ۲۳ آذر با توصیف تحریم‌های آمریکا علیه ایران به عنوان «ناقض منشور ملل متحد» گفت این تحریم‌ها مورد حمایت کشورش نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماهاتیر محمد که برای شرکت در مجمع بین‌المللی «انجمن دوحه» به قطر سفر کرده است در نشستی خبری گفت که مالزی از بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند.

به گفته وی، مالزی و دیگر کشورها به دلیل این تحریم‌ها «یک بازار بزرگ» را از دست داده‌اند.

ماهاتیر محمد همچنین گفت که بر اساس منشور ملل متحد، فقط سازمان ملل می‌تواند تحریم‌‌هایی علیه کشورها وضع کند و اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران «ناقض این منشور است».

این گزارش حاکی است نخست وزیر ۹۴ ساله مالزی که چند روز پیش گفته بود سال آینده پس از برگزاری نشست «اَپک» از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد روز شنبه تلویحا گفته‌هایش را پس گرفت و گفت قصد دارد مشکلاتی را که دولت قبلی پدید آورده است، رفع کند.


دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا که اردیبهشت سال گذشته خروج ایالات متحده از برجام را اعلام کرد، با انتقاد از «اقدامات بی‌ثبات کننده» جمهوری اسلامی در منطقه و فعالیت‌های موشکی‌اش، گفته است سیاست فشار حداکثری را علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

اظهارات جدید نخست وزیر مالزی در «انجمن دوحه» در قطر ایراد شده است. این انجمن که در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد به صورت سالانه برگزار می‌شود و به نوشته وبسایت این انجم، به تبادل نظر درباره «چالش‌های حیاتی دنیای امروز» می‌پردازد.

به نوشته رسانه‌های ایران، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز صبح شنبه برای شرکت در «انجمن دوحه» راهی قطر شد.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، ظریف قرار است ضمن سخنرانی در فروم دوحه، دیدار و گفت وگوهایی نیز در حاشیه این نشست با برخی همتایان خود داشته باشد.

منابع: رویترز و ایرنا؛ ب.ب/ج
XS
SM
MD
LG