لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

چارلز منسون رهبر یک فرقه آدمکش در ۸۳ سالگی درگذشت


چارلز منسون در ۱۹۶۹
چارلز منسون در ۱۹۶۹

چارلز منسون رهبر فرقه‌ای که پيروانش در پايان دهه ۶۰ ميلادی در کاليفرنيا مرتکب قتل‌های فجيعی شدند، درگذشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره زندانهای کالیفرنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که او روز یکشنبه در بیمارستان و به مرگ طبیعی در گذشته است. در این بیانیه به جزییات بیشتری اشاره نشده است.

او به جرم صدور دستور قتل ۹ نفر از جمله شارون تیت بازیگر آمریکایی به حبس ابد محکوم شده بود. پیروان چارلز منسون که اصطلاحاً خود را «خانواده» منسون می‌نامیدند، این قتل‌های فجیع را در تابستان ۱۹۶۹ مرتکب شدند.

با وجود گذشت دهه‌ها از آن حوادث دردناک که جامعه آمریکا را تکان داد چارلز منسون کماکان نماد وحشتی بود که کالیفرنیا را فراگرفت.

مجله تایم در سال ۱۹۶۹ پس از وقوع آن جنايات نوشته بود که فرقه پیروان چارلز منسون گروهی نیمه مذهبی و آلوده به مواد مخدر بودند. او با شخصیت کاریزماتیک خود و ایده‌هایی آمیخته از مذهب و جنبه‌های علمی- تخیلی پیروانش از سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس را در سرپناه‌های ساده‌ای در نقاط دورافتاده ایالت کالیفرنیا دور هم جمع کرده بود.

این افراد به شکلی بدوی و نیمه وحشی زندگی می‌کردند و برای امرار معاش یا دزدی می‌کردند و یا در زباله‌ها دنبال غذا می‌گشتند.

چارلز منسون روی پیروانش نفوذ ویژه‌ای داشت و آنها او را «خدا» یا «شیطان» خطاب می‌کردند. او پیروانش را قانع کرده بود که به زودی یک جنگ نژادی در آمریکا اتفاق خواهد افتاد و «خانواده» پیروز و حاکم خواهد شد.

یکی از برجسته‌ترین موارد قتل‌هایی که پیروان چارلز منسون مرتکب شدند، کشتن شارون تیت بازیگر و همسر رومن پولانسکی کارگردان مشهور سینما بود. آنها شارون تیت را که ۹ ماهه باردار بود، همراه تعدادی از مهمانانش به شکل فجیعی در منزل او کشتند.

مجله تايم می‌افزاید چارلز منسون قبل از این قتل‌های فجیع یک خلافکار باسابقه بود و بارها به خاطر دزدی، سرقت اتومبیل و سرقت مسلحانه به زندان افتاده بود. او در سال ۱۹۶۷ پس از آزادی از زندان تشکيل این فرقه را شروع کرد.

با وجود آنکه خود او شخصاً در قتل‌ها شرکت نداشت، ولی دادگاه او را به جرم قتل و توطئه برای قتل محکوم شناخت و به مجازات مرگ محکوم کرد. در سال ۱۹۷۲ وقتی که مجازات مرگ در کاليفرنيا لغو شد مجازات او نیز به حبس ابد کاهش یافت.

چارلز منسون در سال‌های بعد موضوع آثار سینمایی، مستند و کتاب‌های گوناگونی بوده که نشان می‌دهد با وجود گذشت دهه‌ها هنوز جامعه آمریکا نتوانسته است درک کند که چگونه یک فرد توانسته است تعدادی از جوانان را شستشوی مغزی داده و آنها را به آدمکشی و ارتکاب جنایاتی چنین هولناک وادار کند.

XS
SM
MD
LG