لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

نتانیاهو حمله اخیر اسرائیل به مصیاف سوریه را «تلویحاً تایید کرد»


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد: «ما در دفاع از کشور خود مصمم هستیم».
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد: «ما در دفاع از کشور خود مصمم هستیم».

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه، ۲۵ فروردین، تأکید کرد عملیات اسرائیل «در تمامی جبهه‌ها، از جمله جبهه شمال» ادامه خواهد یافت؛ شماری از رسانه‌های اسرائیلی، از جمله «تایمز آو ایزرائیل»، این سخنان را برعهده گرفتن تلویحی مسئولیت حمله اخیر به یک مرکز موشکی در مصیاف سوریه دانسته‌اند.

نتانیاهو با تأکید بر اینکه «ما در دفاع از کشور خود مصمم هستیم» گفت: «حتی در برابر بدترین و بزرگ‌ترین دشمنان که هدف صریح‌شان نابودی ماست».

نخست وزیر اسرائیل همچنین با اشاره به اینکه اجازه نخواهد داد کسانی اقدام به نفوذ به داخل اسرائیل کنند گفت: «هنگامی که پای امنیت اسرائیل در میان باشد، با تمام قوا عمل می‌کنیم».

ارتش و دولت اسرائیل، همچون موارد مشابه، مسئولیت حمله به مصیاف را صراحتاً برعهده نگرفته‌اند.

با این حال سوریه گفته است که اسرائیل در نخستین ساعات بامداد شنبه، ۲۴ فروردین، به «مواضع ارتش در مصیاف»، در نزدیکی شهر حما، حمله کرده است.

سوریه با اشاره به اینکه در این حمله جنگنده‌های اسرائیل از آسمان لبنان اقدام به شلیک موشک کردند گفته بود پدافند هوایی این کشور توانست «شماری از موشک‌ها را ساقط کند».

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز گزارش داد که این حمله علیه یک مرکز توسعه موشکی در مصیاف صورت گرفته و ۲ کشته و ۱۵ زخمی این حمله «از عناصر ایرانی و شبه‌نظامیان متحد ایران» بوده‌اند.

حمله بامداد شنبه به مصیاف چهار روز پس از برگزاری انتخابات اسرائیل انجام گرفت که بنیامین نتانیاهو در آن به پیروزی دست یافت.

در دوران تبلیغات انتخاباتی اسرائیل نتانیاهو و همچنین رقیبانش بارها تأکید کردند که مانع از «تثبیت حضور نظامی ایران و متحدانش در سوریه» خواهند شد.

پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که مراکز نظامی در مصیاف با کمک ایران در حال تولید موشک‌های میان‌برد هستند.

شماری از رسانه‌های بین‌المللی نیز تصاویری ماهواره‌ای از مراکز مورد حمله در مصیاف منتشر کرده‌اند.

سه هفته پیش، هشتم فروردین، نیز حملاتی هوایی علیه منطقه‌ای صنعتی نزدیکی فرودگاه حلب انجام شد که دولت سوریه آن را به اسرائیل نسبت داد و اپوزیسیون سوری نیز محل مورد حمله را «انبار تسلیحات متعلق به نیروهای ایرانی» اعلام کرد.

در آن زمان ییسرائل کاتز، سرپرست وزارت خارجه اسرائیل، گفته بود: «آن طور که ایران می‌داند، کار اسرائیل است» و «عملیاتی چالشی» بود.

آن حمله دو روز پس از آن انجام شد که دونالد ترامپ اعلام کرد آمریکا حاکمیت اسرائیل را بر بلندی‌های جولان به رسمیت می‌شناسد.

منابع: تایمز آو اسرائیل، هاآرتص، توئیتر و رادیو فردا /ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG