لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

جایزه نوبل اقتصاد به ریچارد تیلر پژوهشگر آمریکایی تعلق گرفت


ریچارد تیلر، استاد و پژوهشگر اقتصادی آمریکایی، به خاطر عمومیت دادن به فرضیه القایی که هدف آن سوق دادن مردم به سوی اتخاذ تصمیم‌های معقول اقتصادی است، جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۷ را از آن خود کرد.

یکی از ویژگی‌های مهم تحقیقات و آثار آقای تیلر، نقش رفتار انسان‌ها در وضعیت و تحولات اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز او که کارشناس اقتصاد رفتاری است، در پژوهش‌های خود نشان داده که فقدان کنترل شخصی و هراس از دست دادن دارایی گاه باعث می‌شود که مردم تصمیم‌هایی بگیرند که از نظر اقتصادی در طولانی مدت به نفع آنها نیست.

این استاد اقتصاد در دانشگاه شیکاگو، در تماس تلفنی پس از اعلام نام او به عنوان برنده نوبل اقتصاد گفت که «به نظرم مهم‌ترین جنبه از تأثیرات پژوهش من پذیرش این واقعیت است که انسان‌ها یکی از عوامل مهم در تعیین وضعیت اقتصادی هستند و الگوهای اقتصادی باید این عامل را در نظر بگیرند.»

آکادمی سلطنتی علوم سوئد با دادن جایزه ۱.۱ میلیون دلاری به آقای تیلر گفت: «تحقیقات او بین اقتصاد و روانشناسی تصمیم‌گیری افراد پلی بنا کرده است. تحقیقات و یافته‌های او در توسعه سریع رشته علمی که به اقتصاد رفتاری معروف شده نقش تعیین‌کننده‌ای داشته و روی تحقیقات و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی تأثیر مهمی داشته است».

ریچارد تیلر ایده «القایی» اقتصادی که از طریق آن به شکلی نرم و غیرمستقیم افراد به اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی معقول‌تر تشویق می‌شوند را عمومیت داد. او جزئیات این روش و فرضیه را در کتابی که به طور مشترک با پروفسور گاس سانستین در سال ۲۰۰۸ نوشته بود، توضیح داده و این کتاب در افکار عمومی و سیاستگذاران در سرار جهان توجه فراوانی جلب کرد.

یکی از جنبه‌هایی که در رفتار افراد بررسی شده وسوسه‌های اقتصادی است که در بسیاری موارد باعث می‌شود مردم به عنوان مثال برای دوران بازنشستگی خود به خوبی برنامه‌ریزی نکنند. او در کتاب خود توضیح می‌دهد با وجودی که در جوامع در مجموع باید آزادی انتخاب وجود داشته باشد ولی به شکل فعالی باید تلاش کرد که تک تک افراد در مسیر تصمیم‌گیری‌های درستی قرار بگیرند.

تورسین پرسون از اعضای کمیته اعطاکننده جایزه نوبل اقتصادی گفت: «نظریات ریچارد تیلر در نظام بازنشستگی عمومی آمریکا در نظر گرفته شده و فرضیه او در عرصه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های عمومی تحول مهمی ایجاد کرده است».

او افزود که «حکومت‌های بریتانیا و استرالیا کمیته‌های ویژه‌ای دارند که عامل القايی را بررسی می‌کنند و اين حتی روی تصمیمات دولت سوئد نیز تأثیر گذاشته است».

خبرگزاری رویترز از قول دیوید لیابسون رییس بخش اقتصاد دانشگاه هاروارد می‌افزاید شرکت‌های بزرگ و حکومت‌ها بسیاری از فرضیه‌های ریچارد تیلر را به اجرا گذاشته‌اند که هدف آن تشویق مردم به انجام کارهای مفیدی مثل پرداخت جریمه‌های رانندگی و یا تزریق واکسن‌های سرماخوردگی است.

ریچارد تیلر که در محافل اقتصادی و پژوهشی جایگاه مهمی دارد، در فیلم سینمایی «رکورد بزرگ» محصول ۲۰۱۵ نیز نقش کوتاهی بازی کرد که در آن یکی از عوامل بروز بحران اقتصادی را توضیح می‌دهد به این معنا که گاه موفقیت‌های قبلی این توهم را به وجود می‌آورد که ادامه آن روند در آینده نیز موفقیت‌آمیز خواهد بود.

نوبل اقتصادی جزو جوایز اصلی و اولیه نوبل نیست و اعطای آن از سال ۱۹۶۸ آغاز شده است. در طول هفته گذشته برندگان جوایز نوبل در رشته‌های فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات و جایزه صلح نوبل اعلام شدند.

بخش زیادی از جوایز نوبل اقتصادی تاکنون به اقتصاددان‌های آمریکایی اعطا شده که حدود نیمی از برندگان این جایزه از زمان تأسیس آن را در برمی‌گیرد. به عنوان مثال در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ تمامی برندگان این جایزه آمریکایی بوده‌اند.

در مقابل تعداد زنان برنده این جایزه ناچيز است. تنها زنی که این جایزه را برده النور اوستروم در سال ۲۰۰۹ بود. یک جلوه دیگر از فقدان زنان در فهرست برندگان جایزه نوبل این است که در سال ۲۰۱۷ حتی یک زن نیز در میان برندگان اين جوايز نبود.

XS
SM
MD
LG