لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۱

جرج بوش: عراق نیازمند راهبرد جدیدی است


جرج بوش و تونی بلر در کنفرانس خبری مشترک گزارش هيات بررسی اوضاع عراق را با اهمیت دانستند
جرج بوش و تونی بلر در کنفرانس خبری مشترک گزارش هيات بررسی اوضاع عراق را با اهمیت دانستند

جرج بوش رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با تونی بلر نخست وزیر بریتانیا گفت مساله عراق نیازمند رویکرد و راهبرد جدیدی است.


رييس جمهوری آمريکا در کنفرانس خبری مشترک روز پنج شنبه ۷ دسامبر، با نخست وزير بريتانيا، بر اهميت پيروزی در عراق برای امنيت جهانی تاکيد کرد.


دیدار دو رهبر یک روز پس از ارایه گزارش هیات بررسی اوضاع عراق، بیکر- همیلتون به آقای بوش صورت می گیرد. در این گزارش پيشنهادهايی درباره تغيير سياست آمريکا در عراق ارائه شده است.


هيات بررسی اوضاع عراق به دولت آمريکا پيشنهاد کرده است برای برون رفت از بحران فعلی در عراق، آمریکا باید با دو کشور سوريه و ايران، وارد گفت و گوی مستقيم شود.


گزارش هيات بررسی اوضاع عراق که «راه پيش رو، رويکرد جديد» نام دارد، حاصل هشت ماه کار کميسيونی متشکل از ده مقام بلند پايه آمريکا است که راه حل های موجود برای آمريکا در عراق را جست و جو کرده است.



آقای بوش در پا سخ به سئوالی درباره زمان بکارگیری توصیه های گروه تحقیق عراق گفت او منتظر است تا نتایج بررسی های انجام شده توسط وزارت دفاع و امور خارجه امریکا را بررسی کند آنگاه در این باره تصمیم خواهد گرفت.


ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند


رییس جمهوری آمریکا، می گوید چنانچه ایران علاقمند به گفت وگو با آمریکاست، باید با تعلیق غنی سازی اورانیوم حسن نیت خود را به جامعه جهانی نشان دهد.


در این صورت، به گفته جرج بوش، آمریکا به همراه دیگر کشورها آماده گفت وگو با ایران است.


آقای بوش گفت :«ما تصمیم خود را گرفته ایم و اکنون ایران فرصت دارد تا تصمیم خود را اتخاذ کند. امیدوارم ایران همان تصمیمی را بگیرد که جهان آزاد از ایران در خواست کرده است».


جرج بوش در رابطه با مذاکره با کشورهای ایران وسوریه گفت کشورهای که می خواهند در باره عراق مذاکره کنند باید مسئولیت بپذیرند و به حمایت از تروریسم پایان داده و به دمکراسی نو پا در عراق کمک کنند تا به حیات خود ادامه دهد.


سران دو کشور اعلام کردند که تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، برای پیشبرد صلح اعراب و اسرائیل به منطقه سفر خواهد کرد.


در گزارش هيات بررسی اوضاع عراق همچنین به شکلی جامع و فراگير بر طرح صلح خاورميانه بزرگ نيز تاکيد شده و راه حل هایی نیز پیشنهاد شده است.





XS
SM
MD
LG