لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

بلر و بوش درباره عراق مذاکره می کنند


بيش از ۳/۵ سال از آغاز حمله آمريکا و متحدانش به عراق می گذرد و در حال حاضر، نزديک به ۱۴۰ هزار نيروی آمريکايی در خاک عراق مستقرند
بيش از ۳/۵ سال از آغاز حمله آمريکا و متحدانش به عراق می گذرد و در حال حاضر، نزديک به ۱۴۰ هزار نيروی آمريکايی در خاک عراق مستقرند

يک روز پس از آنکه هيات بررسی اوضاع عراق، گزارش خود را به جرج بوش ، ریيس جمهوری آمريکا ارائه داد، او و متحد نزديکش، تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، روز پنج شنبه، در واشینگتن درباره اوضاع عراق گفت و گو می کنند.


به گفته تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید، پيش بينی می شود در ديدار نخست وزير بريتانيا و ریيس جمهوری آمريکا، این دو متحد سیاسی درباره گزارش «هيات بررسی اوضاع عراق» تبادل نظر کنند و تونی بلر از جرج بوش بخواهد در حل بحران عراق، سياست گسترده تری را در خاورميانه درنظر بگيرد.


هيات بررسی اوضاع عراق به دولت آمريکا پيشنهاد کرده است برای حل بحران عراق با دو کشور سوريه و ايران، وارد گفت و گوی مستقيم شود.


گزارش هيات بررسی اوضاع عراق که «راه پيش رو، رويکرد جديد» نام دارد، نتيجه هشت ماه کار کميسيونی متشکل از ده مقام بلند پايه آمريکا است که راه حل های موجود برای آمريکا در عراق را جست و جو کرده است.


در این گزارش هيات بررسی اوضاع عراق همچنین به شکلی جامع و فراگير بر طرح صلح خاورميانه بزرگ نيز تاکيد شده و راه حل هایی نیز پیشنهاد شده است.


استقبال بریتانیا از گزارش هیات بررسی


دولت بریتانیا، پیش از سفر روز پنج شنبه آقای بلر به آمریکا، از گزارش هيات بررسی اوضاع عراق استقبال کرد.


مارگارت بکت، وزير امور خارجه این کشور، روز چهارشنبه (۱۴ آذر) در این باره گفت: «اين گزارش، واقعا مهم است و نخست وزير و مسولان بلندپايه بريتانيا نيز به طورقطع، اهميت زيادی برای آن قايل هستند.»


نخست وزير بريتانيا در حالی در مورد عراق با ریيس جمهوری آمريکا گفت و گو خواهد کرد، که در بريتانيا، به دليل حمايت بدون


نخست وزير بريتانيا در حالی در مورد عراق با ریيس جمهوری آمريکا گفت و گو خواهد کرد، که در بريتانيا، به دليل حمايت بدون قيد و شرطش از واشنگتن، به شدت تحت فشار قرار دارد. در حال حاضر، حدود هفت هزار سرباز بريتانيايی در جنوب عراق مستقر هستند.
قيد و شرطش از واشنگتن، به شدت تحت فشار قرار دارد. در حال حاضر، حدود هفت هزار سرباز بريتانيايی در جنوب عراق مستقر هستند.

در همين حال، قرار است آقای بلر پس از گفت و گو با آقای بوش و شرکت در يک کنفرانس مطبوعاتی، با دنيس هاسترت، ریيس فعلی مجلس نمايندگان، و نانسی پلوسی، ریيس آينده اين مجلس، ديدار و مذاکره کند.


رضایت دموکرات های آمریکا


جين هارمن، نامينده دموکرات کنگره آمريکا درباره گزارش هيات هيات بررسی اوضاع عراق به آسوشيتدپرس گفته است: «اين مرا دلگرم کرده و احساس می کنم که استرتژی فعلی ما در عراق مرده است.»


هری ريد، رهبر آينده اکثريت دموکرات در مجلس سنای آمريکا نيز گفت: «مردم آمريکا نظر خود را اعلام کرده اند. هيات بيکر – هميلتون نيز نظر خود را ابراز داشته است.» اشاره آقای رید به ابراز نظر مردم آمریکا، یادآوری پیروزی حزب دموکرات آمریکا در انتخابات اخیر کنگره این کشور بود. سیاستمداران این حزب همواره منتقد برخی سیاست های دولت جمهوری خواه ایالات متحده در عراق بوده اند.


وی با اشاره به اينکه هم مردم و هم هيات بررسی اوضاع عراق خواستار تغيير در استراژی آمريکا در عراق شده اند، گفت: «اکنون دولت بوش بايد به اين نظرات گوش فرا دهد.»


واکنش استرالیا


در پی انتشار گزارش هيات بررسی اوضاع عراق، جان هاوارد، نخست وزير استراليا روز پنجشنبه گفت: «نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در عراق، تنها زمانی بايد از اين کشور خارج شوند، که عراق به سطح دموکراتيک و با ثباتی رسيده باشد.»


وی افزود: «اگر چه خروج نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در اين گزارش خواسته شده است، اما هرگونه خروج نيرو از عراق بايد محتاطانه انجام گيرد، چرا که عقب نشينی زود هنگام، موجب تقويت روند تروريسم در منطقه خواهد شد، به وجهه آمريکا لطمه خواهد زد و عواقب بدی برای استراليا در پی خواهد داشت.»


«اقدام در زمان مناسب»


آقای بوش، پس از دريافت متن گزارش «هيات بررسی اوضاع عراق» گفتکه گزارش اين گروه را «به دقت و به طور جدی» بررسی خواهد کرد.


رييس جمهوری آمريکا گفت: «من به اعضای کنگره توصيه می کنم حتی اگر با تک تک اين پيشنهادها موافق نباشند، همان طور


آقای بوش، پس از دريافت متن گزارش «هيات بررسی اوضاع عراق» گفتکه گزارش اين گروه را «به دقت و به طور جدی» بررسی خواهد کرد.
که ما هم ممکن است با تک تک آن موافق نباشيم، آن را به طور جدی بررسی کنند».

آقای بوش گفت در زمان مناسب، در باره اين گزارش اقدام خواهد کرد.


خروج از عراق؟


هيات تحقيق که سرپرستی آن را «جيمز بيکر»، وزير امور خارجه اسبق آمريکا از حزب جمهوری خواه و « لی هميلتون»، سناتور پيشين حزب دموکرات به عهده داشته اند، در گزارش خود به کاخ سفيد پيشنهاد داده که نيروهای آمريکايی مستقر در عراق طی يک سال آينده به جای نبرد با شبه نظاميان، بخش اعظم توان خود را صرف آموزش نيروهای عراقی کنند.


به علاوه، اين هيات همچنين سه ماهه اول سال ۲۰۰۸ ميلادی را به عنوان زمان مورد نظر برای آغاز خروج نيروهای آمريکا از عراق پيش بينی کرده است.


در اين ميان، اگر چه احتمال می رود رييس جمهوری امريکا در مورد آغاز عقب نشينی نيروهای آمريکايی از عراق، با نظرهيات دو حزبی بيکر- هميلتون، اشتراک نظر داشته باشد، ولی در مورد گفت وگوی مستقيم با ايران و سوريه، تاکنون تمايل زيادی از خود نشان نداده است.


بيش از ۳/۵ سال از آغاز حمله آمريکا و متحدانش به عراق می گذرد و در حال حاضر، نزديک به ۱۴۰ هزار نيروی آمريکايی در خاک عراق مستقرند تا علاوه بر نبرد با شبه نظاميان، تلاش کنند درگيری های فرقه ای ميان سنی ها و شيعيان متوقف شود.


در اين ميان، تاکنون بيش از ۲۹۰۰ نيروی آمريکايی درعراق کشته شده اند و مدت حضور آمريکا در عراق، از مدت حضور آن کشور در جنگ جهانی دوم، فراتر رفته است.


XS
SM
MD
LG