لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

هيات بررسی اوضاع عراق: گفت و گو با ایران و سوریه


يات تحقيق که سرپرستی آن را جيمز بيکر، وزير امور خارجه اسبق آمريکا از حزب جمهوری خواه و لی هميلتون، سناتور پيشين حزب دموکرات به عهده داشته اند، در گزارش خود به کاخ سفيد پيشنهاد داده که نيروهای آمريکايی مستقر در عراق طی يک سال آينده به جای نبرد با شبه نظامي
يات تحقيق که سرپرستی آن را جيمز بيکر، وزير امور خارجه اسبق آمريکا از حزب جمهوری خواه و لی هميلتون، سناتور پيشين حزب دموکرات به عهده داشته اند، در گزارش خود به کاخ سفيد پيشنهاد داده که نيروهای آمريکايی مستقر در عراق طی يک سال آينده به جای نبرد با شبه نظامي

هيات بررسی اوضاع عراق به دولت آمريکا پيشنهاد کرده است برای حل بحران عراق با دو کشور سوريه و ايران، وارد گفت و گوی مستقيم شود.


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، پس از دريافت متن گزارش «هيات بررسی اوضاع عراق» گفت گزارش اين گروه را به دقت و به طور جدی بررسی خواهد کرد.


گزارش هيات بررسی اوضاع عراق که «راه پيش رو، رويکرد جديد» نام دارد، نتيجه هشت ماه کار کميسيونی است متشکل از ده مقام بلند پايه آمريکا که راه حل های موجود برای آمريکا در عراق را جست و جو کرده است.


رييس جمهوری آمريکا گفت: «من به اعضای کنگره توصيه ميکنم که حتی اگر با تک تک اين پيشنهادها موافق نباشند، همان طور که ما هم ممکن است با تک تک آن موافق نباشيم، آن را به طور جدی بررسی کنند».


آقای بوش گفت در زمان مناسب، در باره اين گزارش اقدام خواهد کرد.


هيات تحقيق که سرپرستی آن را جيمز بيکر، وزير امور خارجه اسبق آمريکا از حزب جمهوری خواه و لی هميلتون، سناتور پيشين حزب دموکرات به عهده داشته اند، در گزارش خود به کاخ سفيد پيشنهاد داده که نيروهای آمريکايی مستقر در عراق طی يک سال آينده به جای نبرد با شبه نظاميان، بخش اعظم توان خود را صرف آموزش نيروهای عراقی کنند.


گفتگوی مستقيم با ايران و سوريه


اعضای اين کميسيون به دولت آمريکا پيشنهاد کرده اند برای حل بحران عراق با دو کشور سوريه و ايران گفت و گوی مستقيم انجام دهد.


جيمز بيکر روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت «هيچ فرمول معجزه آسايی برای عراق وجود ندارد». او افزود بايد برای جلب مشارکت فعال و سازنده دولت هايی که اغتشاش در عراق به نفعشان نيست، بهره جست.


اگر چه احتمال می رود جرج بوش ، رييس جمهوری امريکا در مورد آغاز عقب نشينی نيروهای آمريکايی از عراق با نظرهيات دو حزبی بيکر-هميلتون اشتراک نظر داشته باشد ولی در مورد گفت وگوی مستقيم با ايران و سوريه تاکنون تمايل زيادی از خود نشان نداده است.


اين کميسيون علاوه بر موضوع «ايجاد ثبات در عراق» به شکلی جامع و فراگير بر «طرح صلح خاورميانه بزرگ» نيز تاکيد شده است. در اين رابطه، يافتن راه حلی برای مساله فلسطينی ها پيشنهاد شده است.


گزارش بيکر – هميلتون تصريح کرده است که «ماموريت اصلی نيروهای آمريکايی در عراق بايد مشارکت دادن ارتش عراق در امور نظامی باشد.»


در بخشی ديگر از اين گزارش، به جرج بوش، رييس جمهور آمريکا پيشنهاد شده که بر دولت عراق فشار آورد تا به اهداف تعيين شده برای بهبود اوضاع امنيتی دست يابد و يا پشتيبانی اقتصادی و نظامی آمريکا از مقام های بغداد قطع شود.


بيش از سه سال و نيم از آغاز حمله آمريکا و متحدانش به عراق می گذرد و کنون نزديک به ۱۴۰ هزار نيروی آمريکايی در خاک عراق باقی مانده اند تا علاوه بر نبرد با شبه نظاميان، تلاش کنند درگيری های فرقه ای ميان سنی ها و شيعيان متوقف شود.


در اين ميان تاکنون بيش از ۲۹۰۰ نيروی آمريکايی در عراق کشته شده اند و زمان حضور آمريکا در عراق، از زمان حضور آن کشور در جنگ جهانی دوم فراتر رفته است.



XS
SM
MD
LG