لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

توافق اوپک برای «کاهش» تولید نفت


خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع گزارش داده است که وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در نشست روز پنج‌شنبه، ۱۵ آذر، بر سر کاهش حجم تولید نفت به توافق رسیدند.

جزئیات این توافق و میزان کاهش اعلام نشده اما به نوشته رویترز، اعضای اوپک منتظر هستند تا دیدگاه کشورهای هم‌پیمان این سازمان، به رهبری روسیه، را نیز بشنوند تا به توافقی بر سر میزان دقیق کاهش تولید برسند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، صبح پنج‌شنبه نشست وین را ترک کرد و برای رایزنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به مسکو رفت. او قرار است روز جمعه به اجلاس مشترک کشورهای اوپک و کشورهای هم‌پیمان بپیوندد.

بهای نفت از اوایل اکتبر سال جاری تا کنون حدود یک‌سوم کاهش یافته و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز اصرار دارد که اوپک همچنان سطح تولید را بالا نگه دارد تا قیمت‌ها افت کند.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان که کشورش یک‌سوم تولید اوپک را برعهده دارد، گفت که امیدوار است تا پایان روز جمعه توافقی بر سر کاهش تولید نفت حاصل شود.

وزیر نفت سعودی به خبرنگاران گفت: «اگر کشوری نخواهد تولید خود را کاهش دهد، می‌توانیم فرصت دهیم تا این توانایی را حاصل کند».

ظاهراً اشاره او به روسیه است. عربستان از این کشور می‌خواهد که روزانه ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهد، اما مسکو می‌گوید در کوتاه‌مدت تنها می‌تواند با نیمی از این رقم موافقت کند.

با این حال وزیر نفت عربستان سعودی گفت که احتمالاً میزان کاهش چیزی حدود نیم تا ۱.۵ میلیون بشکه خواهد بود، «اما یک میلیون نیز بسیار خوب است».

روز پنج‌شنبه و در پی انتشار گزاش‌هایی درباره احتمال کاهش کمتر از انتظار اوپک و کشورهای هم‌پیمان، بهای نفت نسبت به روز قبلش حدود ۳ درصد کاهش یافت. بهای نفت برنت در لحظه تنظیم این گزارش زیر ۶۰ دلار است.

خبرگزاری رویترز به نقل از گرِگ شِیرنو، کارشناس بازار نفت، گفته است که کاهش یک میلیون بشکه‌ای با اینکه «بسیاری را مأیوس کرد، اما همین میزان هم تأثیری چشمگیر بر کاهش تولید نفت مازاد خواهد داشت».

به نوشته رویترز، اعضای اوپک می‌گویند اگر روسیه با کاهش روزانه ۱۵۰ هزار بشکه از تولید نفت خود موافقت کند آنها آمادگی دارند به همراه کشورهای هم‌پیمان، یک میلیون بشکه از مجموع تولید خود بکاهند و اگر روسیه موافق کاهش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای باشد، آنها با کاهش مجموعا ۱.۳ میلیون بشکه‌ای موافقت خواهند کرد.

با این حال وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه گفته بود که کاهش تولید نفت در زمستان برای کشورش به خاطر سردی هوا بسیار مشکل است.

از سوی دیگر بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، پیش از آغاز نشست اوپک گفته بود تا زمانی که ایران با تحریم روبه‌روست در هیج توافقی برای تولید نفت در اوپک شرکت نمی‌کند.

آقای زنگنه با تأکید بر اینکه ایران باید از هر تصمیمی درباره سطح تولید مستثنی باشد، قیمت مناسب برای هر بشکه نفت را ۶۰ تا ۷۰ دلار عنوان کرد.

تولید و صادرات نفت ایران از اردیبهشت امسال و در پی زمان خروج آمریکا از برجام، یک میلیون بشکه کاهش یافته است.

منابع: رویترز، بلومبرگ، شانا؛ د.خ/م.ا.
XS
SM
MD
LG