لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

ترامپ خواستار عدم کاهش تولید نفت اوپک شد


در آستانه نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک،دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از اعضای این گروه خواسته است که تولید نفت خود را کاهش ندهند.

نشست ۱۷۵ اوپک قرار است در روز پنجشنبه، ۱۵ آذر ماه در وین، پایتخت اتریش برگزار می شود.

دونالد ترامپ در توییتر خود نوشته است؛ امیدوارم اوپک جریان (تولید) نفت خود را در همین سطح نگه دارد و آن را محدود نکند. جهان احتیاجی ندارد و نمی خواهد افزایش بهای نفت را ببیند.

در حالی این نشست برگزار خواهد شد که بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته است و قطر اعلام کرده است از این سازمان کناره گیری می‌کند.

در همین زمینه نماینده ایران در اوپک روز دوشنبه هشدار داده بود در صورتی که میزان تولید نفت کاهش نیابد بهای نفت در بازارهای جهانی بیشتر سقوط خواهد کرد.

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک، به دنبال انتشار خبر خروج قطر از اوپک به رویترز گفته بود: «مایه تاسف است و ما یاس آنها (قطر) را درک می‌کنیم. بسیاری دیگر از اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان نیز از تصمیم یکجانبه کمیته نظارتی اوپک برای افزایش تولید مایوس شده‌اند. آنها (عربستان و روسیه) از ماه مه تا کنون با افزایش چشمگیر تولید مازاد نفت، باعث افت ۳۰ دلاری قیمت‌ها شده‌اند».

وی اضافه کرده بود: «دو خلبان (روسیه و عربستان) باعث سقوط همه ۲۵ سرنشین (اعضای اوپک و کشورهای هم پیمان) شدند و کشورهای کوچک تولیدکننده نفت دیگر اوپک را لایق عضویت نمی‌دانند».

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. آمریکا برای جبران صادرات نفت ایران از افزایش تولید نفت در بازار جهانی حمایت می‌کند تا به هنگام کاهش صادارات ایران بهای نفت در این بازار افزایش نیابد.

در همین زمینه خبرگزاری تاس گزارش داده است که اعضای اوپک و روسیه برسر کاهش تولید نفت و بازگشت به سهمیه بندی سال ۲۰۱۶ توافق دارند و احتمالا اعضای اوپک بر سر چنین کاهشی توافق خواهند کرد.

رویترز می گوید در صورت تحقق چنین توافقی در حدود یک میلیون بشکه تولید نفت اوپک کاهش خواهد یافت.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه تعهد کرده بودند که تولید روزانه خود را از ابتدای سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. اواسط سال جاری، به خاطر افت بیش از اندازه برخی از اعضا، خصوصا ونزوئلا، این کشورها تصمیم گرفتند که تولید خود را یک میلیون بشکه افزایش دهند و کمیته نظارتی اوپک مسئول نظارت بر افزایش تولید کشورها شد.

در این دوره زمانی تولید ونزوئلا ۲۰۰ هزار بشکه و تولید ایران یک میلیون بشکه افت پیدا کرده، اما تولید برخی از اعضا به حدی افزایش یافته که نه تنها این کاهش را جبران کرده، بلکه مقدار چشمگیری نفت مازاد نیز راهی بازار کرده است.

مجموع کل تولید اوپک در ماه گذشته به ۳۳ میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه رسید که نسبت به ماه مه حدود ۶۰۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد. به تبع آن، قیمت نفت از ۸۶ دلار در اوایل اکتبر به حدود ۶۱ دلار کنونی افت کرده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG