لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

وزیر خارجه عمان «برای گفت‌وگو درباره آزادی ناوبری در تنگه هرمز» به تهران رفت


محمدجواد ظریف و یوسف بن علوی، وزیران خارجه ایران و عمان در تازه‌ترین دیدار خود
محمدجواد ظریف و یوسف بن علوی، وزیران خارجه ایران و عمان در تازه‌ترین دیدار خود

در پی افزایش تنش‌ها در منطقه، یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، روز شنبه پنجم مرداد وارد تهران شد و با محمدجواد طریف، همتای ایرانی‌اش، دیدار و گفت‌وگو کرد؛ به گفته وزارت خارجه عمان، «آزادی ناوبری در تنگه هرمز» از جمله محورهای گفت‌وگوی دو طرف بوده است.

رسانه‌های ایران و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روحانی تصاویری از این دیدار منتشر کرده اما به جزئیات محتوای مذاکرات اشاره‌ای نکرده‌اند.

خبرگزاری رسمی ایرنا موضوع گفت‌وگوهای دو طرف را «تبادل نظر و رایزنی درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی» ذکر کرده است.

توئیتر وزارت خارجه عمان نیز گفته است که در دیدار وزیران خارجه دو کشور موضوعات مختلفی از جمله «آخرین تحولات در منطقه» و «یافتن راهکارهای مناسب برای برقراری صلح در منطقه و آزادی ناوبری در تنگه هرمز» مطرح شده است.

توئیتر وزارت خارجه عمان ساعاتی قبل‌تر نیز با انتشار تصویری از ورود یوسف بن علوی به تهران، گفته بود که وی در این سفر با محمدجواد ظریف و همچنین «شماری از مسئولان» جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر و در پی بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، شماری از کشورها از جمله عمان و عراق برای میانجیگری اعلام آمادگی کرده‌اند و یوسف بن علوی نیز ۳۱ اردیبهشت در سفری ناگهانی به تهران رفت.

عمان در گذشته میزبان گفت‌وگوهای ایران و آمریکا بوده است و خبرگزاری ایرنا روز پنج‌شنبه با انتشار گزارشی تحلیلی، گمانه‌زنی کرد که میانجیگری عمان این بار بین تهران و لندن است.

تنش بین ایران و بریتانیا جمعه ۲۸ تیر با توقیف نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» توسط سپاه پاسداران شدت بیشتری یافت؛ سپاه محل توقیف را تنگه هرمز اعلام کرده اما بریتانیا با تأکید بر اینکه این نفتکش در آب‌های بین‌المللی دریای عمان توقیف شده است جمهوری اسلامی را به «رایزنی دریایی دولتی» متهم کرده و خواستار تشکیل ناوگان اروپایی برای مقابله با چنین اقداماتی شده است.

حدود دو هفته پیش از این رویداد، ابرنفتکش ایرانی «گریس- ۱» در آب‌های جبل‌الطارق که تحت حاکمیت بریتانیاست توقیف شد.

مقام‌های بریتانیا و جبل‌الطارق گفته‌اند این نفتکش راهی بندری در سوریه بوده و از همین رو توقیف شد؛ با این حال جمهوری اسلامی می‌گوید این نفتکش به سمت سوریه نمی‌رفته و «عازم جایی دیگر» بوده است.

XS
SM
MD
LG