لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

سفر وزیر خارجه عمان به تهران همزمان با تشدید تنش‌بین ایران و آمریکا


یوسف بن علوی پس از ورود به تهران همراه با محمد جواد ظریف.
یوسف بن علوی پس از ورود به تهران همراه با محمد جواد ظریف.

همزمان با تشدید تنش در منطقه خلیج فارس، یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، دوشنبه ۳۰ اردیبهشت برای دیدار با مقا‌م‌های ایران وارد تهران شد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد، یوسف بن علوی پس از ورود به تهران با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار و در خصوص «روابط دو جانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه ای و بین المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.»

در حالی وزیر امور خارجه عمان به تهران سفر کرده است که تنش بین آمریکا و ایران در منطقه خلیج فارس بالا گرفته است.

عمان در گذشته بین ایران و آمریکا میانجیگری کرده است.

در همین زمینه، حنينه المغيری، سفیر عمان در واشینگتن ۱۹ اردیبهشت از آمادگی کشورش برای میانجیگری بین ایران و آمریکا خبر داده بود.

سفیر عمان در واشینگتن در مصاحبه با المانیتور با اشاره به نقش عمان در آغاز مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران در سال ۲۰۱۳ گفته بود: ما بخشی از میانجیگری (برای دستیابی به توافق هسته‌ای) نبودیم، بلکه ما کانال لازم را فراهم کردیم. دلیل این که ما در این زمینه نقشی ایفا کردیم این بود که از ما خواسته شده بود.

خانم المغيری تصریح کرده بود: عمان از محدود کشورهای منطقه خلیج فارس است که با هر دو کشور ایران و آمریکا دوست است.

علاوه بر عمان شمار دیگری از کشورها در منطقه و در عرصه بین المللی آمادگی خود را برای میانجیگری بین ایران و آمریکا اعلام کرده‌اند.

عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق، نیز روز گذشته در دیدار با جوی هود، کاردار سفارت آمریکا در بغداد گفت که کشورش می‌تواند برای کاهش تنش بین واشینگتن و تهران نقش ایفا کند.

عمار حکیم تنش اخیر بین آمریکا و ایران را مایه نگرانی همه کشورهای منطقه دانسته بود.

دولت آمریکا حدود دو هفته پیش اعلام کرد، شواهدی در اختیار دارد که ایران یا نیروهای نیابتی آن در صدد حمله به منافع آمریکا در منطقه هستند به همین دلیل نیروهای نظامی خود در منطقه را تقویت می‌کند.

همزمان با افزایش تنش بین آمریکا و ایران، چهار نفتکش در سواحل امارات مورد حمله قرار گرفتند، یک خط لوله نفتی در عربستان منفجر شد و تعدادی خمپاره به منطقه سبز و دیپلماتیک بغداد شلیک شد.

ایران و نیروهای نیابتی به جمهوری اسلامی به دست داشتن در این حملات متهم شده‌اند.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران می‌گوید، «خرابکاری‌های» اخیر در منطقه «مشکوک» و با هدف «تنش‌زایی» در منطقه انجام می‌شود.

با استفاده از گزارش ایرنا، المانیتور و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG