لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

فیلیپین اعلام کرد به محاصره شهر ماراوی توسط متحدان داعش پایان داده‌است


وزیر دفاع فیلیپین، اول آبان ماه گفته است «شبه‌نظامی دیگری در شهر ماراوی نمانده‌است»
وزیر دفاع فیلیپین، اول آبان ماه گفته است «شبه‌نظامی دیگری در شهر ماراوی نمانده‌است»

فیلیپین، پنج ماه پس از عملیات گسترده در جنوب آن کشور، علیه شبه‌نظامیان هم‌پیمان با گروه موسوم به حکومت اسلامی، اعلام کرد محاصره ماراوی توسط این گروه پایان یافته‌است. عملیات بازپس‌گیری ماراوی، بزرگ‌ترین بحران امنیتی سال‌های اخیر در فیلیپین توصیف می‌شود.

در حالی‌که سران و مقام‌های ارشد کشورهای عضو انجمن ملت‌های جنوب‌شرق آسیا در فیلیپین گرد آمده‌اند، و وزیران دفاع دیگر کشورها از جمله آمریکا نیز به این کشور سفر کرده‌اند، مانیل از شکست و پایان محاصره ماراوی خبر داده‌است.

دلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین، اول آبان ماه به خبرنگاران گفته است «شبه‌نظامی دیگری در شهر ماراوی نمانده‌است». او افزوده‌است عملیات نظامی پس از درگیری‌های واپسین با شبه‌نظامیان در مرکز شهر پایان یافته‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه‌نگاران خود در این شهر گفته در بامداد و صبح روز دوشنبه همچنان صدای شلیک گلوله از سلاح‌های خودکار به‌گوش می‌رسید. سخنگوی ارتش فیلیپین نیز تائید کرده‌است که درگیری‌های مسلحانه همچنان ادامه داشته اما «دیگر تررویستی در شهر نمانده‌است».

ژنرال پادیلیا به رویترز گفته نیروهای نظامی و امنیتی فیلیپین در تلاش بوده‌اند تا شبه‌نظامیان باقی‌مانده را مجبور کنند تسلیم شوند، اما آن‌ها خودداری کرده‌اند. گزارش شده در میان کشته‌شدگان جسد دو تن از همسران شبه‌نظامیان نیز پیدا شده‌است.

نیروهای امنیتی فیلیپین در خرداد ماه راهی نبرد با شبه‌نظامیان هم‌پیمان با داعش در جنوب این کشور شدند. عملیات و درگیری‌های شدید، با به‌کارگیری جنگ‌افزارهای سنگین، خودروهای زرهی و هلی‌کوپتر برای کنترل کامل شهر ادامه داشته‌است.

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین، در همان زمان در جنوب کشور حکومت نظامی اعلام کرده بود.

این درگیری‌های خانه‌به‌خانه پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی فیلیپین تلاش کردند امیر خودخوانده حکومت اسلامی در جنوب شرق آسیا را دستگیر کنند.

شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در جریان محاصره ماراوی دست به اقدامات مختلفی زدند که عملیات در دیگر مناطق، حمله به مدرسه یا گروگان‌گیری غیرنظامیان از جمله آن‌ها بود.

در میانه خرداد ماه ارتش فیلیپین رسما اعلام کرده بود در شکست محاصره ماراوی از سوی ایالات متحده «پشتیبانی فنی» می‌شود.

دوم آبان ماه وزیران دفاع انجمن ملت‌های جنوب‌شرق آسیا «آ‌س‌ه‌آ‌ن»، همراه هم‌تایان خود از ایالات متحده، روسیه، چین، و برخی دیگر کشورها، در جریان نشست «آ‌س‌ه‌آ‌ن» در فیلیپین، در مذاکراتی که به تهدیدهای ناشی از تروریسم و برنامه نظامی و اتمی کره شمالی هم مربوط می‌شود، گفت‌وگو می‌کنند.

XS
SM
MD
LG