لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

حضور وزیران دفاع آمریکا و روسیه در گفت‌وگوهای مربوط به کره‌شمالی و تروریسم


جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا
جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا

وزیران دفاع ایالات متحده و روسیه، در جریان نشست انجمن ملت‌های جنوب‌شرق آسیا در فیلیپین، در مذاکراتی که به تهدیدهای ناشی از تروریسم و برنامه نظامی و اتمی کره شمالی هم مربوط خواهد شد، شرکت می‌کنند.

سران برونئی، میانمار، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام، اعضای انجمن جنوب‌شرق آسیا، «آس‌ه‌آ‌ن»، روز اول آبان گرد هم آمده‌اند.

وزیران دفاع این کشورها نیز دومین روز آبان دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. در این نشست هم‌تایان آن‌ها از آمریکا، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، چین، هند، استرالیا و نیوزلند نیز شرکت می‌کنند.

انتظار می‌رود بخش مهمی از گفت‌وگوهای پیش‌رو به موضوع کره شمالی، بحران ناشی از تازه‌ترین آزمایش‌های موشکی و اتمی آن کشور و نیز تهدیدها ناشی از تروریسم مربوط شود.

پیونگ‌یانگ اخیرا، برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت، دست به پرتاب آزمایشی چندین موشک بالیستیک زده که گفته می‌شود برخی از آن‌ها موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت رسیدن به خاک آمریکا هستند. کره شمالی در عین حال، باز هم برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت، شـشمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داده‌است.

ایالات متحده و متحدان آن از یک سو، چین و روسیه از سوی دیگر لزوما دیدگاهی مشترک در مورد روش حل بحران کره شمالی ندارند. برای نمونه در حالی‌که پکن و مسکو از تعلیق رزمایش‌های آمریکا و متحدان آسیایی آن در قبال تعلیق آزمایش‌های نظامی کره شمالی سخن گفته‌اند، این رزمایش‌ها همچنان ادامه داشته‌است.

جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، اول آبان ماه وارد فیلیپین شده و گفته‌است در مورد رفتارهای «عاری از حس مسئولیت» کره شمالی با مقام‌های آسیایی گفت‌وگو خواهد کرد. انتظار می‌رود سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، نیز به‌زودی در دیدارها در این کشور جنوب‌شرق آسیا شرکت کند.

وزیران خارجه در فیلیپین قرار است در مورد همکاری‌های امنیتی در دریا، کمک‌رسانی‌های انسان‌دوستانه و واکنش به فجایع طبیعی، و همچنین امنیت سایبری نیز گفت‌وگو کنند. در مورد این موضوعات نیز بارها میان واشینگتن، پکن و یا مسکو جدل‌ها و تنش‌های لفظی شکل گرفته‌است. برای نمونه انتقادهای آمریکا از گسترش حضور نظامی پکن در دریای جنوبی چین و یا اتهام‌ها در مورد «حملات سایبری» با «حمایت دولتی» از سوی پکن و مسکو. چین در مورد جزیره‌هایی در آب‌های پیرامون کشور خود ادعای مالکیتی دارد. روسیه و چین اتهام‌های مربوط به حملات سایبری را رد می‌کنند.

متیس در ادامه سفر آسیایی خود به تایلند و کره جنوبی خواهد رفت. دونالد ترامپ نیز قرار است به‌زودی، نخستین سفر آسیایی خود در مقام رئیس‌جمهوری ایالات متحده را آغاز کند.

XS
SM
MD
LG