لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۳

کره‌شمالی: وقوع جنگ اتمی هر لحظه ممکن است


این تصویر یکی از رزمایش‌های سالیانه مشترک میان آمریکا و کره جنوبی را نشان می‌دهد
این تصویر یکی از رزمایش‌های سالیانه مشترک میان آمریکا و کره جنوبی را نشان می‌دهد

همزمان با رزمایش تازه آمریکا و کره جنوبی، نماینده هیئت عالی کره شمالی در سازمان ملل، گفته است یک جنگ اتمی «هر آن ممکن است رخ دهد».

کیم این‌ریونگ، معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد، در یک سخنرانی در ۲۴ مهر ماه، گفته است کشور او، تنها کشور جهان است که از سال ۱۹۷۰ به این سو، از طرف ایالات متحده هدف «تهدید مستقیم و شدید اتمی» قرار گرفته‌است.

این دیپلمات کره شمالی موضع پیشین پیونگ‌یانگ را مجددا تکرار کرده‌است که کشورش «حق دارد» به‌منظور دفاع از حاکمیت خود، سلاح اتمی داشته باشد.

دونالد ترامپ در جریان نخستین‌ سخنرانی خود در سازمان ملل متحد به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود اگر پیونگ‌یانگ از موضع فعلی خود عقب ننشیند، آمریکا چاره دیگری نخواهد داشت جز آن که «کره شمالی را به طور کامل نابود کند».

آقای ترامپ در سخنانی دیگر نیز گفته است «در نهایت من آن کاری که برای ایالات متحده مناسب است، و در واقع، برای جهان مناسب است، را انجام خواهد داد».

کره شمالی در سال‌های گذشته بارها تهدید کرده است در صورتی که لازم بداند دست به «حمله اتمی پیش‌گیرانه» علیه آمریکا می‌زند. این کشور منطقه گوام، یا متحدان منطقه‌ای ایالات متحده مانند کره جنوبی و ژاپن را نیز تهدید به حملات موشکی یا «باران آتش» کرده‌است.

دونالد ترامپ نیز زمانی در پاسخ به پیونگ‌یانگ گفته بود این کشور در صورت تهدید با «آتش و خشم» آمریکا روبه‌رو خواهد شد.

طی ماه‌های گذشته، تنش‌ها با آزمایش‌های موشکی، از جمله موشک‌های قاره‌پیما و نیز شـشمین و قوی‌ترین آزمایش اتمی کره شمالی، بالا گرفته‌است.

کیم این‌ریونگ، در سخنرانی در نشست همگانی ملل متحد، گفته است «تا زمانی که کشوری در اقدام‌های نظامی ایالات متحده علیه جمهوری دمکراتیک خلق کره (نام رسمی کره شمالی) شرکت نکند، ما هم نیتی برای تهدید یا استفاده از سلاح اتمی علیه آن نداریم».

این سخنانی در حالی بیان شده که ایالات متحده و کره جنوبی خود یک رزمایش تازه را در منطقه آغاز کرده‌اند. این رزمایش که قرار است پنج روز طول بکشد، یک تمرین نظامی مشترک دریایی‌ست و گفته می‌شود از جمله رزمایش‌های گسترده و بزرگ دو کشور است.

پیونگ‌یانگ همواره می‌گوید رزمایش‌های مشترک آمریکا و کشورهای منطقه، تهدیدی مستقیم علیه کره شمالی و در واقع تمرینی با هدف آماده بودن برای یورش به این کشور است. واشینگتن، سئول و توکیو، تاکید کرده‌اند که تمرین‌های نظامی تنها اهداف دفاعی را دنبال می‌کنند و برای آمادگی جهت مقابله احتمالی با تهدید نظامی کره شمالی صورت می‌گیرند.

آمریکا حاضر به پذیرش خواسته چین و روسیه برای «تعلیق رزمایش در برابر تعلیق آزمایش»، به معنی توقف تمرین‌های نظامی در برابر توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی، نشده‌است.

کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی گفته‌است کشورش در حال حاضر یک قدرت اتمی‌‌ست که «توانایی و ابزار پرتاب موشک با بردهای مختلف، از جمله با کلاهک هسته‌ای، کلاهک هیدروژنی و موشک‌های قاره‌پیمای بالستیک را دارد». او گفته است «تمام خاک آمریکا» در تیررس موشک‌های حکومتش قرار دارد.

در مورد توانایی‌های کره شمالی، تولید گسترده موشک‌های بالیستیک دوربرد و یا تولید کلاهک هسته‌ای قابل حمل، آن‌طور که مقام‌های پیونگ‌یانگ مدعی هستند، تردیدهای مختلفی وجود دارد. با این‌همه تقریبا تمامی ناظران و کارشناسان عقیده دارند آن کشور در زمینه جنگ‌افزار هسته‌ای و موشک‌های بالستیک، پیشرفت‌های عمده‌ای انجام داده‌است.

اخیرا رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرده کشورش «تا زمانی که نخستین بمب فرو نیفتد» به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهد.

رابرت گالوچی، از مذاکره‌کنندگان اتمی پیشین در دولت آمریکا، روز دوشنبه در جریان یک سخنرانی در دانشگاه یون‌سی در سئول گفته بود برخی در ایالات متحده بر این عقیده هستند، کره شمالی تا زمانی که به توانایی تولید موشک‌های قاره‌پیما با برد کافی برای رسیدن به خاک آمریکا، دست پیدا نکند، حاضر به مذاکره نخواهد شد.

ایالات متحده و متحدان آن، و نیز چین و روسیه، که به‌عنوان کشورهای حامی کره شمالی به شمار می‌روند، همگی بر لزوم «خلع سلاح هسته‌ای» در شبه‌جزیره کره تاکید کرده‌اند. دو کره از زمان پایان جنگ ۱۹۵۰-۵۳ در وضعیت آماده‌باش نظامی قرار دارند و نه دیگری را به‌رسمیت نمی‌شناسند و نه توافق صلحی بین دو طرف شکل گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG