لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

کره شمالی: سخنان ترامپ آتش جنگ را برافروخته؛ ترامپ: معضل کره‌شمالی باید حل شود


ری یونگ‌هو، وزیر خارجه کره شمالی
ری یونگ‌هو، وزیر خارجه کره شمالی

وزیر خارجه کره شمالی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی روسیه گفته سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا «آتش جنگ را برافروخته است» و کشور او آماده است پاسخ آن را با «آتش» بدهد. دونالد ترامپ نیز روز چهارشنبه گفته است کره شمالی «مشکلی‌ست که باید حل شود».

ری یوُنگ‌هو، وزیر خارجه کره شمالی، ۱۹ مهر ماه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی «تاس» گفته اظهارات و سخنان آقای ترامپ در سازمان ملل «آتش جنگ علیه ما را برافروخته‌است». او افزوده «ما باید نتیجه نهایی را مشخص کنیم، تنها با ضربت آتش، و نه حرف زدن».

دونالد ترامپ در جریان نخستین‌ سخنرانی خود در سازمان ملل متحد به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌طور مشخص به دو موضوع کره شمالی و ایران پرداخت. او در مورد کره شمالی گفته بود اگر پیونگ‌یانگ از موضع فعلی خود عقب ننشیند، آمریکا چاره دیگری نخواهد داشت جز آن که «کره شمالی را به طور کامل نابود کند».

او در جریان دیداری با رهبران نظامی ایالات متحده در پنجم اکتبر نیز، پس از اظهاراتی در مورد ایران و کره شمالی، بی‌آنکه توضیح بیشتری بدهد، از «آرامش پیش از توفان» سخن گفته بود.

ری یونگ‌هو به خبرگزاری «تاس» گفته برنامه اتمی پیونگ‌یانگ، «ضمانت صلح و امنیت» در منطقه‌ است و باب هیچ مذاکره‌ای نخواهد شد. یکی روز پیش از این اظهارات نیز کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در اختیار داشتن جنگ‌افزار هسته‌ای را «بازدارنده‌ای قوی» برای دفاع از حاکمیت کشور خود توصیف کرده بود.

وزیر خارجه کره شمالی می‌گوید «ما تقریبا به خط پایان سفر برای دستیابی به هدف اصلی رسیده‌ایم؛ برای دستیابی به توازن قوای واقعی با ایالات متحده… موضع بنیادین ما روشن است، وارد هیچ مذاکره‌ای که هدف آن جنگ‌افزار هسته‌ای ما باشد نمی‌شویم».

در همان روزی که این مصاحبه منتشر شده، رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر به موضوع کره شمالی پرداخت در جریان دیدار با نخست‌وزیر کانادا در کاخ سفید، پیونگ‌یانگ را «مشکلی» توصیف کرد «که باید حل شود».

او در پاسخ به مواضع رکس تیلرسون، وزیر خارجه خود در مورد نحوه واکنش به کره شمالی گفته است «من، در مقایسه با افراد دیگر، فکر می‌کنم [واکنش] قوی‌تری و شدیدتری لازم است. اما من به نظرات بقیه گوش می‌کنم».

آقای ترامپ می‌گوید «در نهایت من آن کاری که برای ایالات متحده مناسب است، و در واقع، برای جهان مناسب است، را انجام خواهد داد».

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس که ۱۹ مهر ماه پخش شده گفته است «ما نمی‌توانیم بگذاریم این موضوع به همین شکل ادامه پیدا کند. اصلا نمی‌توانیم». او در عین حال از اقدامات چین نیز ستایش کرده و گفته پکن «جلوی نقل‌وانتقالات بانکی به کره شمالی را گرفته‌است».

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، پس از آزمایش‌های موشکی اخیر از سوی پیونگ‌یانگ و نیز شـشمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی بالا گرفته‌است. شماری از آزمایش‌های تازه پیونگ‌یانگ که گزارش‌ها حاکی از موفقیت‌آمیز بودن آن‌هاست، مربوط به موشک‌های دوربرد با قابلیت دسترسی به خاک آمریکا می‌شود. در عین حال در چند ماه گذشته بر تحریم‌های بین‌المللی و چندجانبه علیه پیونگ‌یانگ نیز افزوده شده‌است.

دو شب پیش دو فروند بمب‌افکن راهبردی آمریکا، در رزمایش شبانه‌ای که برای نخستین بار، هم جنگنده‌های کره جنوبی و هم جنگنده‌های ژاپن در آن حضور داشتند، بر فراز آسمان شبه‌جزیره کره تمرین نظامی انجام دادند.

XS
SM
MD
LG