لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

تاکید متیس بر لزوم آمادگی ارتش آمریکا برای «گزینه‌های نظامی» علیه کره شمالی


جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده
جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه، ۱۷ مهرماه، در یک سخنرانی با اشاره به بحران کره شمالی ضمن تاکید بر به‌کارگیری دیپلماسی، از نیروهای نظامی این کشور خواست تا آماده باشند.

آقای متیس که روز دوشنبه در انجمن ارتش ایالات متحده برای گروهی از نیروهای نظامی این کشور سخن می‌گفت و خبرگزاری رویترز ویدئویی از این بخش از سخنان او را منتشر کرده تاکید کرد که ارتش آمریکا برای مقابله با کره شمالی «باید آماده باشد».

آمریکا و جامعه بین‌الملل خواستار توقف برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی هستند.

اما در مقابل کره شمالی طی ماه‌های اخیر آزمایش‌های موشکی متعددی انجام داده و در شهریورماه سال جاری نیز اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است.

در همین حال تنش لفظی میان رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی هفته به هفته افزایش یافته و کار را به آنجا رسانده که مقامات بلندپایه در دیگر کشورها در مورد پیامد این تنش چند بار هشدار داده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه با اشاره به تحریم‌های اقتصادی تازه که در شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی تصویب شد اعلام کرد که هم‌اکنون زمان دیپلماسی است و هدف از آن «وادار کردن کره شمالی به تغییر مسیر».

او با این حال با اشاره به بحران کره شمالی خطاب به نظامیان آمریکایی گفت: «باید برای گزینه‌های نظامی آماده باشید، که اگر لازم شد رئیس جمهور ما بتواند از آنها استفاده کند.»

اما تاکید وزیر دفاع آمریکا بیش از همه بر دیپلماسی بود و در این ویدئوی کوتاه دست‌کم سه بار اشاره می‌کند که در حال حاضر اقدامات دیپلماتیک در جریان است.

این رویکردی است که چند مقام در دولت دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته بر آن تاکید کرده‌اند، گرچه ظاهراً رئیس جمهور آمریکا خود زیاد به این گزینه امیدی ندارد.

آقای ترامپ روز شنبه گذشته تأکید کرد که مذاکره با کره شمالی ۲۵ سال تمام هیچ ‌فایده‌ای نداشته و بدون توضیح بیشتری افزود که در مورد این کشور «تنها یک چیز نتیجه خواهد داد».

گرچه آقای ترامپ منظور خود را دقیقاً مشخص نکرد، اما او پیشتر گفته بود با این که دولتش برای مقابله با کره شمالی به گزینه نظامی اولویت نمی‌دهد، اما چنانچه از چنین گزینه‌ای استفاده کند، نتیجه «ویرانگر» خواهد بود.

XS
SM
MD
LG