لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

برگزاری تجمع‌های اعتراضی در تهران و برخی از شهرهای ایران علیه عملیات نظامی ترکیه


تصویری از تجمع اعتراضی روز شنبه در برابر سفارت ترکیه در تهران
تصویری از تجمع اعتراضی روز شنبه در برابر سفارت ترکیه در تهران

گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که روز شنبه ۲۰ مهر تجمعی در برابر سفارت ترکیه در تهران برگزار شد و معترضان شعارهایی علیه عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه سر دادند.

معترضان از جمله شعارهایی علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، سرمی‌دادند.

بنابر برخی گزارش‌های تاییدنشده، در تجمع روز شنبه در برابر سفارت ترکیه در تهران چند تن از معترضان بازداشت شده‌اند.

بخش زیادی از شعارهای تجمع روز شنبه به زبان کردی بود که از جمله آنها می‌توان به شعاری با ترجمه «تا کُرد زنده است، کردستان هم می‌ماند» اشاره کرد.

واژه «روژاوا» نیز در بیشتر شعارها شنیده می‌شد. روژاوا در زبان کردی به معنی غرب است و در ادبیات سیاسی کردها به غربی‌ترین مناطق کردنشین یعنی کردستان سوریه اشاره دارد.

هنوز هیچ یک از مقام‌های رسمی ایران یا ترکیه درباره این تظاهرات اظهارنظر نکرده‌اند.

با این حال به نوشته خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته است شعارنویسی روی دیوار سفارت ترکیه اقدامی «قابل تایید» نیست.

عباس موسوی این اظهارنظر را در مصاحبه با خبرگزاری رسمی ترکیه، «آناتولی»، بیان کرده است.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدئوهایی نیز از اعتراض‌ها در چند شهر دیگر، از جمله سنندج، ارومیه، مهاباد و بانه، منتشر شده است.

تجمعات اعتراضی علیه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه از روز جمعه در چند شهر عمدتا کردنشین ایران، از جمله مریوان، پیرانشهر و بانه، برگزار شد و برای تجمعات در روز شنبه در تهران و چندین شهر دیگر نیز فراخوان داده شده بود.

همزمان یک نهاد حقوق بشری گزارش داده است چند تن از معترضانی که روز جمعه در تجمع مریوان شرکت کرده بودند بازداشت شده‌اند.

به گفته «شبکه حقوق بشر کردستان»، در جریان تجمع اعتراضی که روز جمعه در مریوان برگزار شد «نیروهای امنیتی به تجمع‌کنندگان حمله کردند» و «حداقل شش تن از آنها» صبح شنبه «در محل کار خود بازداشت شده‌اند».

«شبکه حقوق بشر کردستان» اسامی افراد بازداشت‌شده را امید حق‌پرست، همت کریمی، مبین کریمی، دیاکو تابا، کمال کونه‌پوشی (عضو انجمن سبز چیا) و محمد بهرامی ذکر کرده است.


عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه از روز چهارشنبه آغاز شد و در سه روز گذشته اعتراض‌هایی علیه این اقدام در نقاط مختلف جهان برپا شد.

همچنین روز شنبه چندین شهر اروپایی، از جمله پاریس، استکهلم، برلین و زوریخ، شاهد تظاهراتی اعتراضی علیه اقدام نظامی ترکیه علیه کردها بود.

XS
SM
MD
LG