لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

پومپئو: ادعای تهران درباره بی‌اطلاعی از سرنوشت رابرت لوینسون بی‌اعتبار است


پوستر اف‌بی‌آی که چهره‌های مختلف رابرت لوینسون در آن درج شده است
پوستر اف‌بی‌آی که چهره‌های مختلف رابرت لوینسون در آن درج شده است

در سیزدهمین سالگرد ناپدید شدن رابرت لوینسون در جزیره کیش، شماری از مقام‌های آمریکا بار دیگر جمهوری اسلامی را مسئول معرفی کرده و چنین اظهار نظر کردند که تهران از سرنوشت او اطلاع دارد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه، ۱۹ اسفند، در سیزدهمین سالروز ناپدید شدن آقای لوینسون گفت: ۱۳ سال است که حکومت ایران داشتن هر گونه اطلاعات درباره محل نگهداری یا وضعیت او را انکار می‌کند «که این ادعایی بی‌اعتبار است».

آقای پومپئو همچنین با اشاره به تعهداتی که جمهوری اسلامی درباره باب لوینسون به آمریکا داده است گفت: «حکومت ایران باید به این تعهدات پایبند باشد. این کمترین خواسته بر اساس موازین بین‌المللی، رعایت حقوق بشر و کرامت انسانی است.»

رابرت لوینسون، مأمور سابق اف‌بی‌آی، در زمستان سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد و مقام‌های جمهوری اسلامی همواره هرگونه اطلاع داشتن از سرنوشت او را انکار کرده‌اند.

با این حال در جریان مذاکرات هسته‌ای در سال ۹۴ گزارش‌هایی منتشر شد که ایران به طرف آمریکایی وعده داده است پیگیر یافتن و آزادی آقای لوینسون شود و از هیچ همکاری در این زمینه فروگذاری نخواهد کرد.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز در پیام ویدئویی که به مناسبت سیزدهمین سالگرد ناپدید شدن رابرت لوینسون منتشر کرد به این موضوع اشاره کرده است.

آقای هوک گفت: «رژیم ایران به تعهدی که در سال ۲۰۱۵ به آمریکا داد که در زمینه بازگشت لوینسون همکاری خواهد کرد پایبند نبوده است.»

شمار دیگری از مقام‌های آمریکا نیز در سیزدهمین سالروز ناپدید شدن آقای لوینسون پیام‌هایی منتشر کردند.

از جمله رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از ایران خواست دست روی دست نگذارد.

همچنین ریچارد گرنل، سرپرست اداره اطلاعات ملی آمریکا با اشاره به این که رابرت لوینسون قدیمی‌ترین گروگان آمریکایی است در توئیتی نوشت: «باید باب را به خانه بازگردانیم. ایران مسئول است.»

خانواده لوینسون نیز در بیانیه‌ای بار دیگر جمهوری اسلامی را مسئول مستقیم بازداشت او و «تداوم این کابوس برای ما» ذکر کرد.

خانواده لوینسون همچنین یادآوری کرده است که دادگاهی در واشینگتن رسیدگی به شکایت آنها را در دست دارد و همزمان با سیزدهمین سالگرد اعلام کرده است جمهوری اسلامی را در این باره مسئول می‌داند.

دادگاهی در واشینگتن دی‌سی روز دوشنبه در حکم اولیه خود اعلام کرد با درخواست خانواده لوینسون مبنی بر صدور حکم غیابی به نفع این خانواده و علیه جمهوری اسلامی موافق است.

رابرت لوینسون، کارمند بازنشسته بخش مبارزه با جرائم سازمان‌یافته پلیس فدرال آمریکا، ۱۳ سال پیش در جریان تحقیقاتش درباره قاچاق سیگار به جزیره کیش سفر کرد و در همین سفر ناپدید شد.


مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته همواره از سرنوشت این شهروند آمریکایی اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. اما آبان امسال روشن شد که ایران در پاسخی رسمی به پیگیری‌های سازمان ملل اظهار داشته است رابرت لوینسون «پرونده‌ای باز» در ایران دارد.

سازمان ملل پاسخ رسمی جمهوری اسلامی را به اطلاع خانواده لوینسون رساند.

نامه‌نگاری بین جمهوری اسلامی و سازمان ملل حدود یک هفته پس از آن آشکار شد که وزارت خارجه آمریکا مبلغ جایزه برای اطلاعات منجر به یافتن رابرت لوینسون را به ۲۰ میلیون دلار افزایش داد.

XS
SM
MD
LG