لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

نامه برخی اعضای کنگره: سایر آمریکایی‌های زندانی در ایران را هم به خانه برگردانید


رابرت لوینسون، مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا، سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد
رابرت لوینسون، مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا، سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد

شماری از اعضای کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای خواستار تلاش دولت دونالد ترامپ برای بازگرداندن دیگر آمریکایی‌های زندانی در ایران شدند.

این نامه که متن آن را مایکل مک‌کول، نماینده ارشد جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، تهیه کرده روز پنج‌شنبه ۲۸ آذر منتشر شد و تاکنون شماری از نمایندگان این کمیته، از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، آن را امضا کرده‌اند.

این نامه خطاب به مایک پومپئو، وزیر خارجه، و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نوشته شده و در قسمتی از آن آمده است: قدردان تلاش‌های شما برای آزادی ژیائو وانگ و نزار زکا که ناعادلانه زندانی بودند هستیم اما همان‌طور که می‌دانید، چندین شهروند دیگر آمریکا، از جمله سیامک نمازی، باقر نمازی و مایکل وایت همچنان در ایران زندانی یا ممنوع الخروج هستند و از سرنوشت رابرت لوینسون نیز هنوز خبری نیست.

ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون که در ایران به ده سال زندان محکوم شده بود، شنبه ۱۶ آذرماه با مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی که در آمریکا در بازداشت بود، با یکدیگر مبادله شدند.

پس از این مبادله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از جمهوری اسلامی به دلیل «مذاکرات منصفانه» تشکر کرد و در توئیتی نوشت: «دیدید ما می‌توانیم با هم به توافق برسیم».

چند ماه پیش از این نیز، در خرداد امسال، کاخ سفید از آزادی نزار زکا استقبال کرده بود. این کارشناس لبنانی که اقامت دائم آمریکا را دارد، شهریور ۱۳۹۴ در حالی که به دعوت معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری ایران برای شرکت در یک همایش به تهران رفته بود، بازداشت و به ده سال زندان محکوم شد.

از جمله قانونگذارانی که با امضای این نامه از دولت آمریکا خواسته‌اند به تلاش‌های خود برای آزادی سایر آمریکایی‌ها در ایران ادامه دهد می‌توان از الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، و نیز جو ویلسن، تد دویچ، کریس اسمیت، تام مالینوسکی، مایکل والتز و رائول گریهلوا نام برد.

مقام‌های آمریکایی در سال‌های اخیر بارها از ایران خواسته‌اند شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کند.

سیامک نمازی، باقر نمازی و مایکل وایت از جمله شهروندان آمریکایی هستند که به اتهامات گوناگون همچنان در ایران زندانی‌اند یا به رغم آزادی از زندان حق خروج از ایران را ندارند.

در مورد رابرت لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا، نیز که از ۱۲ سال پیش در کیش ناپدید شده، آمریکا می‌گوید وی دستگیر شده و در ایران به سر می‌برد، اما مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند اطلاعی از سرنوشت او ندارند.

مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفت‌اند پیشنهاد مبادله زندانیان را از سال گذشته و در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده‌اند اما «آمریکا با آن مخالفت کرده بود».

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با اشاره به روند فزاینده بازداشت شهروندان خارجی یا دوتابعیتی در ایران، جمهوری اسلامی را به «گروگان‌گیری» متهم کرده‌اند.

در دی‌ماه ۹۴ نیز همزمان با اجرایی شدن برجام ایران چند شهروند آمریکایی، شامل جیسون رضاییان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی رودسری، را آزاد کرد و در قبال آن، آمریکا با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور موافقت کرد.

با استفاده از متن نامه نمایندگان و گزارش‌های رادیو فردا / ر.ش/ج
XS
SM
MD
LG