لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۹

نماینده پوتین: ایران و حزب‌الله هم باید سوریه را ترک کنند


الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه
الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه

یک روز پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواستار خروج نیروهای خارجی از سوریه شد، نماینده ویژه او در امور سوریه گفت این موضوع شامل نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان نیز می‌شود.

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه در سوچی و در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، گفته بود که در مرحله استقرار صلح در سوریه، نظامیان خارجی باید این کشور را ترک کنند.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور سوریه، روز جمعه ۲۸ اردیبهشت در پاسخ به خبرنگاران گفت منظور آقای پوتین «شامل تمامی واحدهای نظامی خارجی در سوریه، از جمله آمریکا، ترکیه، حزب‌الله (لبنان) و البته ایران است».

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اقدام روسیه در سخن گفتن از خروج نیروهای ایرانی از سوریه بی‌سابقه است.

با اینکه گفته‌های الکساندر لاورنتیف در خبرگزاری فرانسه و رسانه‌های روسیه منتشر شده، شماری از رسانه‌های جمهوری اسلامی، از جمله خبرگزاری فارس، اظهارات نماینده پوتین را «منتسب» به او خوانده‌اند.

الکساندر لاورنتیف همچنین گفته است که اظهارات ولادیمیر پوتین درباره خروج نیروهای خارجی از سوریه «حاوی پیام سیاسی» ست و این روند «باید در چارچوب یک برنامه انجام شود».

ایران در طول هفت سال جنگ سوریه یکی از دو متحد کلیدی حکومت بشار اسد بوده و صدها تن از نیروهای نظامی و متحدان شبه‌نظامی‌اش در آن کشور کشته شده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، روز جمعه شبکه بریتانیایی «اسکای نیوز» از وقوع چند انفجار در فرودگاه شهر حما خبر داد و مدعی شد که در این انفجارها ۵۷ تن از نیروهای وابسته به سپاه پاسداران ایران کشته شده‌اند. با این حال خبرگزاری ایرنا روز شنبه از قول «یک مقام مطلع ایرانی در سوریه» این ادعا را تکذیب کرد.

حضور نظامی ایران در سوریه با انتقادهایی در داخل کشور روبه‌روست و علاوه بر آن، اسرائیل تثبیت این حضور را خطری برای مرزهای خود می‌داند. آمریکا و کشورهای عربی هم بشدت از حضور نظامی ایران در سوریه انتقاد کرده و آن را در راستای دیگر «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» ارزیابی کرده‌اند.

روسیه، دیگر متحد حکومت بشار اسد، نیز در سه سال گذشته حضوری نظامی در سوریه داشته است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه با روزنامه‌ای آرژانتینی که روز جمعه منتشر شد گفته است حضور نظامی کشورش در سوریه به دعوت دمشق بوده و «تا زمانی که آنها نیاز داشته باشند» این حضور ادامه خواهد یافت.

با این حال الکساندر لاورنتیف در اظهارات روز جمعه‌اش گفت روسیه تنها دو پایگاه خود را در سوریه حفظ خواهد کرد.

اظهارات مقام‌های روسیه در حالی منتشر شده است که همزمان برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند دولت ترامپ کمک‌های مالی به برنامه‌های شمال غرب سوریه را متوقف می‌کند.

مقام‌های آمریکایی درباره این خبر هنوز واکنشی ابراز نکرده‌اند اما رویترز به نقل از برخی مقام‌ها گفته است «کمک‌های بشردوستانه» به آن مناطق قطع نخواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار بازنگری در کمک‌های ایالات متحده به همپیمانان واشینگتن در سوریه شده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، ریانووستی، اینترفکس، فارس و ایلنا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG