لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

پومپئو: در صورت عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، آمریکا اقدام لازم را انجام می‌دهد


مایک پومپئو
مایک پومپئو

وزیر خارجه آمریکا با ضمن ابراز امیدوار نسبت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق شورای امنیت، گفت در غیر این صورت، آمریکا هر کار لازم را برای برآورده شدن این هدف انجام خواهد داد.

مایک پومپئو در نشست خبری روز چهارشنبه، ۲۵ تیر، بار دیگر بر خطرناک بودن لغو این تحریم تأکید کرد و گفت: کشورهای اروپایی هم خواستار تداوم تحریم تسلیحاتی ایران هستند و «دیدگاه‌های متفاوت فقط بر سر روش دستیابی به این هدف است».

آقای پومپئو با اشاره به اینکه خواسته آمریکا درباره تداوم تحریم تسلیحاتی «به طور خصوصی و عمومی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل تأکید شده است» گفت: «امیدواریم این خواسته از طریق شورای امنیت برآورده شود و اعضای دائمی شورا به آن رأی موافق بدهند».

با این حال وی هشدار داد: «اگر این اتفاق نیفتد، ما تمام توان خود را برای تحقق این خواسته به کار خواهیم گرفت. و فکر می‌کنیم که در نهایت موفق خواهیم شد. زمان‌بندی دقیق [مراحل] فعلا نزد خودمان محفوظ است و وقتی زمان مناسب باشد قطعنامه را به شورای امنیت خواهیم برد. آن زمان خیلی دور نیست».

تحریم تسلیحاتی علیه ایران از ۱۳ سال پیش برقرار است اما مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام ضمیمه آن بود، این تحریم‌ها قرار است ۱۸ اکتبر، ۲۷ مهر، منقضی شود.

آمریکا بر خطرناک بودن این انقضا تأکید کرده و از ماه‌ها پیش کارزاری را برای عدم لغو این تحریم به راه انداخته است. پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این باره نیز در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است.

ایران و چین در انتظار نخستین دقیقه انقضای تحریم

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره خبرهای جدید درباره همکاری‌های ایران و چین گفت پیشینه همکاری‌های این دو کشور قدیمی و تاریخی است و ایالات متحده تا جایی که تحریم‌ها نقض نشود به آن احترام می‌گذارد.

با این حال مایک پومپئو به موضوع تحریم تسلیحاتی ایران اشاره کرد و گفت اگر این تحریم برداشته شود، چین از همان لحظه اول به ایران سامانه‌های نظامی خواهد فروخت.

به گفته آقای پومپئو، «آنها در حال کار کردن بر روی این موضوع‌اند و منتظر نیمه‌شب ۱۸ اکتبر هستند».

چین و روسیه، دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، گفته‌اند با قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف‌اند.

XS
SM
MD
LG