لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

تاکید مجدد پومپئو بر «لزوم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران» توسط سازمان ملل


مایک پومپئو
مایک پومپئو

وزیر خارجه ایالات متحده در حساب کاربری خود در توئیر بار دیگر بر «لزوم» تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در سازمان ملل، تاکید کرده‌است.

مایک پومپئو ۲۰ تیر ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته «سازمان ملل باید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را برای جلوگیری از کشمکش‌های بیشتر در منطقه، تمدید کند».

او گفته «هیچ آدم جدی حتی امکان ندارد فکر کند که ایران از جنگ‌افزاری که به دست خواهد آورد، برای مقاصد صلح‌آمیز بهره خواهد برد».

دولت آمریکا کارزاری وسیع را پیش می‌برد تا مانع از پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی شود.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از توافق اتمی صادر شد، تحریم تسلیحاتی ایران در اواخر مهر ماه پایان می‌یابد. آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرده که خواستار لغو نشدن این تحریم‌ها است.

آقای پومپئو ۱۶ تیر ماه گفته بود کشورهای خاورمیانه خواستار تمدید تحریم‌ها هستند و «شورای امنیت باید به حرف آنها گوش کند».

او در روز جمعه در نشست خبری تلفنی با روزنامه‌نگاران، بر «تعهد» ایالات متحده آمریکا به حفاظت از کشورهای خلیج فارس در مقابل «تهدید‌های موشکی ایران» تاکید کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید یکی از این شیوه‌های دفاع از کشورهای منطقه، جلوگیری از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران است؛ چرا که داد و ستد سلاح با ایران «عواقب اسفناک جدی» برای خاورمیانه خواهد داشت.

البته مایک پومپئو بر کمک دیگر واشینگتن، یعنی فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای عرب خلیج فارس نیز تاکید کرده و گفته جز این موارد، راه‌های دیگری هم وجود دارد که اطلاعات مربوط به آن به اطلاع عموم رسانده نمی‌شود.

چین و روسیه که هر دو هم در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردار هستند، گفته‌اند که از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند.

تهران می‌گوید پایان محدودیت‌های مربوط به تجارت اسلحه با ایران و توسط ایران، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ «بخش لاینفک» توافق هسته‌ای است و هر خللی در آن به «واکنش قاطع» تهران می‌انجامد.

توافق هسته‌ای در دولت باراک اوباما شکل گرفت. دولت دونالد ترامپ از این توافق خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران اجرا کرده‌است.

XS
SM
MD
LG