لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۸

تلاش سوئیس برای ایجاد مجاری بانکی جهت فروش غذا و دارو به ایران


همزمان با بازگشت تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دولت سوئیس اعلام کرد در حال انجام مذاکراتی با تهران و واشینگتن درباره گشایش کانالی بانکی برای فروش اقلام بشردوستانه به ایران است.

وزارت امور اقتصادی سوئیس در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، ۱۴ آبان، منتشر شد اعلام کرد که این کشور برای حفظ منافع خود، تحولات مرتبط با تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «به‌دقت زیر نظر دارد» و مقام‌های سوئیسی «در تماس مستقیم با مقام‌های ذی‌صلاح در ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ایران هستند».

به نوشته این بیانیه، تماس‌ها مشخصا در زمینه اقلام بشردوستانه است و دولت سوئیس خود را «متعهد می‌داند که درباره صدور غذا و محصولات دارویی از این کشور [به ایران] ابراز اطمینان کند».

به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت امور اقتصادی سوئیس حاضر به ارائه جزئیات بیشتری در این باره نشد.

ایران و آمریکا هنوز واکنشی به این گزارش رویترز نشان نداده‌اند.

مقام‌های آمریکا با اعلام اینکه تحریم‌ها با هدف «تغییر رفتار سوء» جمهوری اسلامی وضع شده، بارها گفته‌اند اقلام بشردوستانه‌ای نظیر غذا و دارو مشمول تحریم‌های بانکی نیستند.

دسترسی ایران به شبکه بانکی سوئیفت نیز به طور کامل قطع نشده و به گفته استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از این شبکه خواسته شده که رابطه مالی با همه افراد و نهادهای مشمول تحریم را قطع کند اما در مورد اقلام بشردوستانه بانک‌ها می‌توانند از سوئیفت استفاده کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار گفته‌اند که حتی بانک‌هایی که «نقش کلیدی در واردات غذا و دارو» داشته‌اند «با ادعای ارتباط با بسیج از طریق ۸ واسطه» تحریم شده‌اند.

با این حال برایان هوک، از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، با تأکید بر اینکه حکومت ایران در این زمینه به مردم «اطلاعات غلط» می‌دهد گفته است که هدف از تحریم‌های آمریکا، لطمه به دادوستدهای بشردوستانه، از جمله غذا و دارو، نیست.

سفارت سوئیس در تهران حفاظت منافع ایالات متحده را نمایندگی می‌کند و این کشور با اقدام برخی کشورهایی اروپایی که در پی ایجاد سازوکاری بانکی با ایران هستند همراه نبود.

کمپانی سوئیسی «نستله»، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید مواد غذایی در جهان، در مردادماه و هنگام نخستین دور بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته بود که تحریم‌ها هیچ پیامد مستقیمی برای مبادلات این شرکت با تهران ندارد.

به نوشته رسانه‌های سوئیس، سال گذشته میلادی صادرات این کشور به ایران حدود ۵۳۶ میلیون فرانک (معادل ۵۳۴ میلیون دلار) و وارداتش از ایران نیز حدود ۳۱۱ میلیون فرانک بود؛ اما در ۹ ماه نخست سال جاری، این دو رقم به ۳۱۱ میلیون و ۱۷ میلیون فرانک رسیده است.

دونالد ترامپ در اردیبهشت امسال با اعلام اینکه توافق هسته‌ای برای جهان صلح نیاورد و به تغییری در رفتار جمهوری اسلامی منجر نشد خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

پس از آن، بخشی از تحریم‌هایی که ذیل برجام لغو شده بود در مردادماه از سر گرفته شد و از بامداد دوشنبه، ۱۴ آبان، نیز دومین بخش این تحریم‌ها به اجرا درآمد.

با استفاده از رویترز، یو.اس.نیوز و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG