لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

پرونده محمد حبیبی، معلم زندانی، به دادگاه انقلاب ارسال شده است


به گفته وکیل مدافع محمد حبیبی، پرونده این معلم و فعال صنفی که در جریان تجمع ده روز پیش بازداشت شد در روندی «نامتعارف» به دادگاه ارسال شده و همزمان شماری از کاربران ایرانی نیز شامگاه جمعه برای آزادی این معلم توفان توئیتری به راه انداختد.

حسین تاج، وکیل آقای حبیبی، روز شنبه ۲۹ اردیبهشت به خبرگزاری ایسنا گفت در تجمع صنفی معلمان که بیستم اردیبهشت در بسیاری از شهرها و از جمله تهران برگزار شد «ابتدا ۱۶ نفر از این معلمان از جمله موکلم بازداشت شدند» اما همه آنها بجز محمد حبیبی پس از چند روز «با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند».

به گفته آقای تاج، سه‌شنبه گذشته برای این معلم زندانی وثیقه‌ای یکصد میلیون تومانی صادر شد اما با وجود آمادگی خانواده حبیبی برای تودیع وثیقه، روز بعد در «پروسه‌ای نامتعارف ... به ما گفتند که پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شده است».

وکیل مدافع محمد حبیبی گفته است نحوه دستگیری او نیز «بسیار نامتعارف» بوده است.

صدیقه پاک‌ضمیر، همسر آقای حبیبی، روز پنج‌شنبه به وبسایت خبری «جامعه نو» گفته بود که پس از چندین روز پیگیری، سرانجام روز سه‌شنبه توانسته است همسرش را «فقط پنج دقیقه» در دادسرای اوین ببیند.

خانم پاک‌ضمیر وضعیت همسرش را در آن دیدار «بسیار ناخوشایند» توصیف کرده و به «پای برهنه»، «لباس‌های پاره‌شده بر اثر ضرب و شتم در روز بازداشت» و «خون‌مردگی واضح» اشاره کرده و گفته است «پای راستش می‌لنگید».

بنابر همین گزارش، محمد حبیبی به همسرش گفته است درخواستش برای گرفتن کفش و لباس هم نادیده گرفته شده است.

همچنین شامگاه جمعه شمار زیادی از کاربران توئیتر با به راه انداختن توفانی توئیتری با هشتگ انگلیسی حبیبی را آزاد کنید، خواستار آزادی این معلم شدند.

به گفته همسر آقای حبیبی، او در حال حاضر در زندان «تهران بزرگ» (فشافویه) نگهداری می‌شود و پرونده‌اش به دادگاه انقلاب فرستاده شده است.

محمد حبیبی، فعال حقوق معلمان، اسفند سال گذشته نیز در شهریار و در برابر مدرسه‌ای که تدریس می‌کرد با خشونت بازداشت و اما پس از ۴۴ روز با سپردن وثیقه‌ای ۲۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، جامعه نو، توئیتر و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG