لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

فرمانده جدید سپاه: به دنبال جنگ نیستیم اما آماده‌ایم


حسین سلامی فرمانده کل سپاه
حسین سلامی فرمانده کل سپاه

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت با تکرار گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین سلامی در مراسمی که برای معارفه جانشین و معاونان جدید سپاه برگزار شده بود گفت: «ما به دنبال جنگ نیستیم، اما از جنگ نمی‌هراسیم و آماده‌ایم».

فرمانده جدید سپاه همچنین با اشاره به اینکه «دشمنان ما هم اراده جنگ ندارند» گفت: «تفاوت ما با آنها این است که آنها از جنگ می ترسند و ... شکست دادن دشمنی با این ماهیت آسان است».

علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، نیز در همین مراسم گفت: «ما آن‌قدر قوی هستیم که بیش از اقدامات عملی که هم اکنون انجام می دهیم را بتوانیم عملیاتی کنیم».

اظهارات فرمانده جدید سپاه و جانشین او درباره مناعه احتمالی بین ایران و آمریکا در ادامه سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی و امامان جمعه است که اظهارات اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای را تکرار کردند.

رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته گفته بود که هیچ جنگی با آمریکا رخ نخواهد داد و مذاکره بین دو کشور در شرایط فعلی «سَم است».

در هفته‌های اخیر جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و آمریکا افزایش یافته و واشینگتن «برای مقابله با تهدیدهای تهران» ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و همچنین بمب افکن‌های بی - ۵۲ را به منطقه اعزام کرد.

با وجود اینکه مقام‌های دو کشور احتمال وقوع جنگ را رد کرده‌اند با این حال گمانه‌زنی‌های زیادی درباره احتمال درگیری نظامی بین دو کشور مطرح شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این بارها تلویحا یا به صراحت تهدید کرده‌‌اند که در صورت حمله آمریکا، «منطقه روی آرامش نخواهد دید» و ایران به پایگاه‌های آمریکا در منطقه و همچنین به اسرائیل و برخی کشورهای عربی حمله خواهد کرد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه، نیز در سخنان روز یکشنبه‌اش گفت: «منطقه به یک میدان آتش بالقوه برای آمریکایی‌ها تبدیل شده و حوادث روزهای اخیر هم حجم واقعی قدرت دشمن را آشکار کرد».

با این حال او درباره «حوادث روزهای اخیر» توضیحی نداد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که به گزارش رویترز، یک شرکت بیمه نروژی ارزیابی کرده که سپاه پاسداران «به احتمال زیاد» در حمله اخیر به چهار نفتکش در دریای عمان دست داشته است.

ابهام در انتصاب مقامات اطلاعات سپاه

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، در مراسم روز یکشنبه به انتصاب‌های جدید در این نیروی نظامی نیز اشاره کرد و از جمله با تمجید از حسین فدوی، جانشین جدید فرمانده سپاه، و محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده جدید سپاه، گفت: آنها «از جنگ آمده‌اند و بزرگ‌شده میدان جهاد هستند».

در اظهارات روز یکشنبه حسین سلامی، آن طور که رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند، سخنی از موقعیت فعلی سازمان اطلاعات سپاه ایراد نشده است.

یک روز پیش‌تر گزارش شده بود که در مراسمی با حضور حسین سلامی، حسین طائب به عنوان «مسئول اطلاعات سپاه» و حسن محقق به عنوان «جانشین» او «معرفی شده‌اند».

خبرگزاری تسنیم نیز که ابتدا از «تغییر ساختار سازمان اطلاعات سپاه» خبر داده بود، این خبر را اندکی بعد حذف کرد.

خبرگزاری‌های تسنیم و فارس خبر انتصاب‌های جدید در سپاه را با تیتر «تغییر ساختار اطلاعات سپاه» منتشر کرده بودند اما توضیحی درباره این «تغییر ساختار» ندادند و اندکی بعد نیز این بخش را از خبر خود حذف کردند.

در همین حال روزنامه «جوان»، وابسته به سپاه، روز یکشنبه روایتی از پیدایش «سازمان اطلاعات سپاه ارائه کرد. به نوشته این روزنامه، «معاونت اطلاعات سپاه» پس از اعتراض‌های سال ۸۸ به «سازمان» تبدیل شد و حسین طائب ریاست آن را برعهده داشت.

روزنامه «خراسان» نیز روز یکشنبه نوشت که همزمان با تشکیل «سازمان اطلاعات سپاه»، تشکیلات اطلاعاتی دیگری نیز در سپاه با نام «معاونت اطلاعات راهبردی» تشکیل شده بود که مسئولیت آن را حسن محقق، جانشین جدید حسین طائب، برعهده داشت.

به نوشته «خراسان»، این دو نهاد اطلاعاتی با «وظایف تعریف‌شده» و «در کنار یکدیگر» فعالیت می‌کردند، اما «با راهبرد فرمانده جدید سپاه، وظایف این دو نهاد اطلاعاتی در "معاونت اطلاعات سپاه" ادغام شده است».

در این گزارش توضیح داده نشده که منظور از «معاونت اطلاعات سپاه» همان «معاونت اطلاعات راهبردی» است یا اینکه معاونت دیگری مد نظر است.

از سازمان اطلاعات سپاه و همچنین حفاظت اطلاعات قوه قضائیه به عنوان نهادهای «اطلاعات موازی» نام برده می‌شود.

با استفاده از خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، روزنامه‌های جوان و خراسان و رادیوفردا/ا.م/ ج
XS
SM
MD
LG