لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

پیشنهاد فلاحت پیشه درباره «میز قرمز در عراق یا قطر» با هدف «مدیریت تنش» ایران و آمریکا


حشمت الله فلاحت پیشه
حشمت الله فلاحت پیشه

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران پیشنهاد کرد که برای «مدیریت تنش» بین ایران و آمریکا و جلوگیری از رخ دادن یک جنگ بین دو کشور بر اثر درگیری برنامه‌ریزی نشده، یک «میز قرمز در عراق یا قطر» ایجاد شود.

حشمت الله فلاحت پیشه در توئیتر خود نوشت: «بالاترین مقامات ایران و آمریکا جنگ را رد کرده‌اند اما بازیگران ثالثی برای ویران کردن بخش بزرگی از دنیا عجله دارند.باید یک میز قرمز در عراق یا قطر از مسولان دو طرف تشکیل شود.کار ویژه این میز مدیریت تنش است».

ساعاتی پس از این سخنان کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، گفت که «سیاست‌های راهبردی نظام» از سوی شورای عالی امنیت ملی تعیین و ابلاغ می‌شود.

وی تاکید کرد که «اظهارات شخصی افراد حقیقی و حقوقی غیر مرتبط، تاثیری بر تصمیمات ذکر شده ندارد» و «فاقد وجاهت است».

ایده «خط ارتباطی بحران» بین مقامات ایران و ایالات متحده پیش از این نیز مطرح شده بود.

در مهر ماه سال ۹۰ نیز محمود احمدی‌نژاد در مقام رئیس جمهور ایران و در یک نشست خبری در نیویورک از ایده برقراری یک «خط ارتباطی بحران» بین مقامات دو کشور استقبال کرده بود.

این پیشنهاد یادآور خط تماس تلفنی موسوم به «خط ارتباطی بحران» یا «تلفن قرمز» میان رهبران آمریکا و اتحاد شوروی در زمان جنگ سرد است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز اخیرا گفته است با این که وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در آینده نزدیک را محتمل نمی‌داند، اما «می‌تواند حوادثی روی دهد» که به وقوع درگیری دامن بزند.

وی در پاسخ به خبرنگار ایندیپندنت و در توضیح این «حوادث»، بازداشت ملوانان آمریکایی در خلیج فارس در دی‌ماه ۹۴ را مثال زده است.

به نوشته ایندیپندنت، در آن زمان به دلیل وجود کانال ارتباطی بین ظریف و همتای آمریکایی‌اش، جان کری، «وضعیت کنترل شد... اما امروز چنین مجرای ارتباطی‌ای وجود ندارد».

افزایش جنگ لفظی بین ایران و آمریکا و اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن باعث شده که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره احتمال درگیری نظامی بین دو کشور مطرح شود، اما مقامات دو کشور احتمال وقوع جنگ را رد کرده‌اند.

پیشنهاد آقای فلاحت پیشه برای ایجاد این «میز قرمز» در عراق در حالی مطرح شده که رسانه‌های بین‌المللی در روزهای اخیر با اشاره به فرمان خروج برخی از کارمندان سفارت آمریکا در بغداد و همچنین حمله پهپادی حوثی‌های یمن به خاک عربستان سعودی، گزارش‌هایی درباره نقش «گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه در صورت بروز منازعه بین ایران و آمریکا» منتشر کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، نشریه بریتانیایی «گاردین» شامگاه پنج‌شنبه در خبری اختصاصی گزارش داد که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، حدود سه هفته پیش در بغداد جلسه‌ای با گروه‌های شبه‌نظامی عراق داشته است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، جاناتان ویلکس، سفیر بریتانیا در بغداد، روز جمعه با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران، با ایرج مسجدی، همتای ایرانی خود دیدار و گفت و گو کرد.

براساس این گزارش، دو طرف در این دیدار درباره مسائل مختلف منطقه‌ای گفت و گو کردند.

خبرگزاری ایرنا و دیگر رسانه‌های ایران گزارشی درباره جزئیات این دیدار منتشر نکرده اند.

این خبرگزاری اعلام کرد که این دیدار همزمان با «جوسازی واشنگتن و برخی کشورهای عربی منطقه در خصوص افزایش تهدیدات و ناامنی در عراق»انجام شده است.

پیش از پیشنهاد آقای فلاحت پیشه برای ایجاد این «میز قرمز» در قطر، تلویزیون الجزیره گزارش داده بود که عبد الرحمن آل ثانی،وزیر خارجه این کشور، برای کاستن از تنش‌ها در منطقه، در روزهای اخیر به تهران سفر کرده و با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است.

مقام‌های رسمی ایران و قطر درباره این سفر واکنشی نشان نداده‌اند، اما یک وب‌سایت که پرواز هواپیماها را ردگیری می‌کند گزارش داده بود که روز شنبه یک هواپیمای دولت قطر در تهران به زمین نشسته است.

قطر میزبان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی آمریکا در منطقه است که در العُدید، در نزدیکی پایتخت این کشور، قرار دارد.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، تلویزیون الجزیره، روزنامه گاردین و توئیتر و رادیوفردا/ا.م/ خ
XS
SM
MD
LG