لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

تاکید روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه بر تسریع فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه


به گفته سخنگوی کرملین، در اجلاس سه‌جانبه آنکارا گفت‌وگویی درباره حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی صورت نگرفت
به گفته سخنگوی کرملین، در اجلاس سه‌جانبه آنکارا گفت‌وگویی درباره حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی صورت نگرفت

رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه با صدور بیانیه‌ مشترکی بر انجام «اقدامات مشخص» برای کاهش تنش در ادلب سوریه و « تسهیل شروع به کار کمیته قانون اساسی» در این کشور تأکید کردند.

پنجمین اجلاس سه‌جانبه رؤسای جمهوری این سه کشور دوشنبه ۲۵ شهریور به میزبانی دولت ترکیه در آنکارا و با محور «مذاکره برای حل مسائل داخلی سوریه به ویژه وضعیت ادلب» برگزار شد.

بیانیه پایانی این نشست همچنین با انتقاد از «حملات نظامی اسرائیل در سوریه» این حملات «ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی» سوریه توصیف شده است.

اسرائیل که در طول دو سال گذشته بارها عملیات نظامی در سوریه انجام داده، هدف این حملات را جلوگیری از شکل‌گیری پایگاه‌های نظامی سپاه پاسداران در سوریه اعلام کرده است.

در اجلاس آنکارا ولادیمیر پوتین و حسن روحانی بر تسریع فعالیت «کمیته قانون اساسی سوریه» نیز تأکید کردند.

حسن روحانی در نشست پایانی این اجلاس حمایت جمهوری اسلامی از «بازبینی و اصلاح قانون اساسی کنونی سوریه بر مبنای خواست مردم» را اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین نیز خواستار آغاز شدن هرچه سریع‌تر فعالیت «کمیته قانون اساسی سوریه» شد.

کمیته قانون اساسی سوریه با همکاری این سه کشور و همچنین نماینده سازمان ملل در امور سوریه تشکیل شده است.

گی‌یر پدرسون، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، حدود دو ماه پیش گفته بود که سازمان ملل در شُرف دستیابی به یک توافق با دولت سوریه بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی است.

با این حال تاکنون توافقی بر سر اعضای این کمیته به دست نیامده است.

در نشست سه‌جانبه آنکارا به وضعیت ادلب، آخرین پایگاه عمده مخالفان مسلح حکومت بشار اسد، مهم‌ترین محور گفت‌وگوها بود.

حسن روحانی در این ‌باره گفت که اجرای توافق ادلب طبق پیش‌بینی‌ها نبوده و «مناطق تحت کنترل تروریست‌ها» در ادلب افزایش یافته است.

ولادیمیر پوتین هم وضعیت ادلب را «بسیار نگران‌کننده» خواند ولی گفت میزان خشونت در سوریه کمتر شده و «اوضاع تثبیت شده است».

در طول بیش از هشت سالی که از جنگ سوریه می‌گذرد روسیه و ایران دو متحد کلیدی دولت بشار اسد بوده‌اند اما ترکیه از گروهی از شورشیان مخالف بشار اسد حمایت می‌کند.

گروه‌های اسلام‌گرا و سلفی و همچنین شاخه تغییر نام داده القاعده در سوریه، در منطقه ادلب دست بالا را دارند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نشست روز دوشنبه بر مذاکره درباره ادلب تاکید کرد و گفت:‌ سه کشور باید برای حل مشکلات سوریه، «مسئولیت بیشتری» را قبول کنند.

حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان علاوه بر شرکت در اجلاس سه‌جانبه، دیدارهایی دوجانبه نیز با یکدیگر برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دیدار حسن روحانی و ولادیمیر پوتین «پشت درهای بسته صورت گرفت و به خبرنگاران تنها اجازه عکس‌برداری داده شد».

در همین حال،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی کرملین گزارش داده که در اجلاس سه‌جانبه گفت‌وگویی درباره حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی صورت نگرفت.

ششمین نشست اجلاس سران سه کشور قرار است به میزبانی ایران برگزار شود.

منبع: خبرگزاری آناتولی، رویترز ایرنا، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / ج
XS
SM
MD
LG