لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

حمله اسرائیل به «اهداف مربوط به ایران» در دمشق؛ «انفجار پهپاد» در جنوب بیروت


این تصویر از ژوئن امسال یک جنگنده اف-۳۵ ارتش اسرائیل را نشان می‌دهد. سخنگوی ارتش اسرائیل گفته نیروهای آن کشور «برای انجام عملیات دفاعی و همچنین عملیات تهاجمی، در جهت جلوگیری از حمله به اسرائیل، در آماده‌باش بالایی قرار دارند».
این تصویر از ژوئن امسال یک جنگنده اف-۳۵ ارتش اسرائیل را نشان می‌دهد. سخنگوی ارتش اسرائیل گفته نیروهای آن کشور «برای انجام عملیات دفاعی و همچنین عملیات تهاجمی، در جهت جلوگیری از حمله به اسرائیل، در آماده‌باش بالایی قرار دارند».

طی ساعت‌های گذشته از شب دوم تا بامداد سوم شهریور گزارش‌هایی از حملات اسرائیل به نقاطی در دمشق و انفجار در بیروت منتشر شده‌است؛ اسرائیل اعلام کرده در سوریه به اهداف مربوط به نیروی قدس سپاه و شبه‌نظامیان شیعه حمله کرده‌است.

در حالی‌که در ساعت‌های گذشته گزارش‌هایی از انفجار در دمشق و اطراف آن منتشر شده بود، سخنگوی ارتش اسرائیل رسما حمله به سوریه را تائید کرده‌است.

ژنرال رونن مانلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل، می‌‌گوید نیروهای این کشور «برای جلوگیری از حمله برنامه‌ریزی شده نیروی قدس»، به مواضعی در روستای عقربا در جنوب دمشق حمله کرده‌اند.

به گفته ژنرال مانلیس، نیروی قدس سپاه پاسداران آماده می‌شد تا در روز پنج‌شنبه حملاتی را با هواپیماهای بدون سرنشین به شمال اسرائیل انجام دهد.

یک سخنگوی دیگر ارتش اسرائیل نیز در گفت‌وگو با اسوشیتدپرس گفته نیروی قدس و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت آن آماده حمله با پهپادهای انفجاری به اسرائیل می‌شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، عملیات تازه را «عملیاتی گسترده» توصیف کرده و در توئیتر خود نوشته که «برای جلوگیری از حمله نیروی قدس و شبه‌نظامیان شیعه انجام گرفته‌است».

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند نتانیاهو پس از حملات به سوریه راهی مقر ارتش در «کریا» شده‌است.

روزنامه «جروزالم‌پست» در گزارش مربوط به وقایع می‌نویسد حملات تازه در راستای کارزار اخیر اسرائیل علیه نیروهای قدس سپاه پاسداران، شبه‌نظامیان شیعه و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین مربوط به ایران صورت گرفته‌است.

ساعاتی پس از انتشار گزارش‌ها در مورد حملات به پایتخت سوریه، یک مقام حزب‌الله لبنان اعلام کرد «دو پهپاد اسرائیلی» در جنوب بیروت، مرکز حضور نیروهای حزب‌الله لبنان و هوادارانش، منفجر شده‌اند یا به زمین برخورد کرده‌اند.

آن‌طور که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی حزب‌الله لبنان گزارش داده «یک پهپاد اسرائیلی در حاشیه جنوبی بیروت سقوط کرده» و «پهپاد دوم پیش از بامداد یک‌شنبه در نزدیک زمین منفجر شده‌است».

به گفته این مقام حزب‌الله که نامش فاش نشده، انفجار پهپاد دوم خسارت‌هایی را به منطقه ضاحیه -از مناطق شیعه‌نشین جنوب بیروت- در نزدیکی مرکز رسانه‌ای حزب‌الله لبنان وارد کرده‌است.

ساکنان منطقه نیز خبر از شنیدن صدای انفجار داده‌اند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز به نقل از ساکنان مناطق جنوبی بیروت گزارش داده‌است که «انفجاری بزرگ در جنوب بیروت رخ داده‌است».

ساکنان مناطق به اسوشیتدپرس گفته‌اند صدای هواپیمایی را تنها اندکی پیش از انفجار شنیده‌اند و انفجار ممکن است مربوط به پهپادی باشد که همزمان با کارزار نظامی اسرائیل در سوریه، در جنوب بیروت منفجر شده‌است.

به گفته ساکنان و حاضران در منطقه گروه حزب‌الله لبنان از حضور مردم در منطقه‌ای که انفجار در آن رخ داده، جلوگیری کرده‌است.

سخنگوی ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود نیروهای آن کشور «برای انجام عملیات دفاعی و همچنین عملیات تهاجمی، در جهت جلوگیری از حمله به کشور اسرائیل، در آماده‌باش بالایی قرار دارند».

روزنامه جروزالم‌پست می‌گوید هرچند در شمال اسرائیل پناهگاه‌ها باز نشده‌اند، اما سامانه پدافندی «گنبد آهنین» در شمال مستقر شده و تمامی نیروهای حاضر در منطقه، برای «مقابله با واکنش ایرانی-سوری» در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.

مقام‌های ایران هنوز واکنشی به وقایع نشان نداده‌اند. خبرگزاری فارس گزارشی از حملات به سوریه بازنشر کرده‌است.

روز شنبه خبرگزاری رسمی سوریه گفته بود که ارتش آن کشور «اهداف مربوط به دشمن» را در آسمان دمشق ردگیری کرده‌است.

رویترز، اسوشیتدپرس، جروزالم‌پست
XS
SM
MD
LG