لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت توافق کردند


همه‌پرسی برای خروج از بریتانیا از اتحادیه اروپا سه سال پیش برگزار شد و بوریس جانسون، نخست‌وزیر کنونی، یکی از مدافعان سرسخت برگزیت بوده است.
همه‌پرسی برای خروج از بریتانیا از اتحادیه اروپا سه سال پیش برگزار شد و بوریس جانسون، نخست‌وزیر کنونی، یکی از مدافعان سرسخت برگزیت بوده است.

مقامات بریتانیا و اتحادیه اروپا تأیید کرده‌اند که بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» به توافقی جدید دست یافته‌اند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، پنج‌شنبه با انتشار پیامی توئیتری گفته است در رابطه با برگزیت «توافقی عالی و عادلانه» حاصل شده است.

میشل بارینر، مذاکره‌کننده ارشد اروپایی در موضوع برگزیت، نیز با تأیید توافقی جدید گفته است برخی مسائل مانند موضوع مالیات‌های گمرکی میان ایرلند شمالی (تنها بخش بریتانیا که با اتحادیه اروپا مرز زمینی دارد) و جمهوری ایرلند، همچنین وضعیت «بازار واحد» اتحادیه اروپا و بریتانیا مورد بررسی قرار گرفته و توافقاتی شده است و قرار است وضعیت تجاری ایرلند شمالی با اتحادیه اروپا تغییری نیابد.

با این حال، حزب دست‌راستی «اتحادگرای دموکراتیک» از ایرلند شمالی گفته است توافق جدید را در پالمان حمایت نخواهد کرد.

همه‌پرسی برای خروج از بریتانیا از اتحادیه اروپا سه سال پیش برگزار شد و با اختلاف اندکی در آرا، طرح برگزیت پیروز شد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر کنونی، یکی از مدافعان سرسخت برگزیت بوده است.

توافق قبلی «ترزا می»، نخست‌وزیر سابق بریتانیا با اتحادیه اروپا نتوانست حمایت پارلمان بریتانیا را کسب کند و نهایتاً منجر به استعفای خانم شد.

اتحادیه اروپا تا پایان ماه جاری (حدود دو هفته دیگر) به بریتانیا فرصت داده بود که درباره برگزیت تصمیم نهایی را بگیرد.

آقای جانسون، جانشین خانم می قبلاً بارها اعلام کرده بود خواه با توافق یا بدون توافق، بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد، اما اخیرا پارلمان بریتانیا قانونی تصویب کرد که تصمیم خروج این کشور از اتحادیه اروپا را از کنترل دولت خارج کرد و برگزیت نیاز به تأیید پارلمان دارد.

هنوز دقیقاً معلوم نیست آیا طرفین بر سر کلیات توافق کرده‌ و مذاکره پیرامون جزئیات برگزیت به آینده موکول شده است، یا در کل مسائل برگزیت توافق شده است.

پارلمان بریتانیا از دولت خواسته است اگر تا پایان ماه اکتبر با اتحادیه اروپا به توافق نهایی نرسد، مذاکرات را برای سه ماه دیگر تمدید کند.

یکی از موارد اختلاف بریتانیا و اتحادیه اروپا موضوع مرزهای ایرلند است.

بوریس جانسون قبلاً نیز گفته بود مذاکرات پیرامون این موضوع در جریان است و «پیشرفت‌های اساسی» انجام شده و اظهارات آقای بارینر نیز نشان می‌دهد که طرفین بر سر این موضوع به توافق دست یافته‌اند.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا، ژان کلو یونکر رئیس کمیسیون اروپا و آقای جانسون روز پنج‌شنبه، هر سه از پارلمان‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا خواستند که توافق جدید «عادلانه» را حمایت کنند.

با این حال، تنها حزب اتحادگرای دموکراتیک نیست که مخالف توافق جدید است. جرمی کوربین رهبر حزب اوپوزیسیون کارگر بریتانیا نیز می‌گوید توافق جدید «بدتر» از توافق قبلی است.

در این میان یک دیپلمات به واشنگتن‌پست گفت جانسون در مذاکرات با هیئت اروپایی گفته است «در عرض شش روز می‌تواند توافق جدید را به تصویب پارلمان برساند».

با استفاده از گزارش‌های گاردین، واشینگتن‌پست، رادیو فردا؛ ف.ق/م.ا.
XS
SM
MD
LG