لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

اتحادیه اروپا: توافق بر سر برگزیت در روزهای آینده امکان‌پذیر است


اعضای کابینه بریتانیا در نشست پارلمان از جمله ساجد جاوید (نفر دوم از راست) وزیر خزانه‌داری و بوریس جانسون، نخست‌وزیر (نفر سوم).
اعضای کابینه بریتانیا در نشست پارلمان از جمله ساجد جاوید (نفر دوم از راست) وزیر خزانه‌داری و بوریس جانسون، نخست‌وزیر (نفر سوم).

مسئولان اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۳ مهر گفتند به شرطی که دولت بریتانیا برای رسیدن به توافق طی ساعات آینده به مصالحه تن دهد، هنوز امکان توافق در مورد برگزیت قبل از اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه وجود دارد.

با وجود اینکه هنوز سئوالات فراوانی پیرامون توافق بر سر برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) وجود دارد دیپلمات‌ها گفتند که برای اولین بار از ماه مارس که پارلمان بریتانیا طرح قبلی را رد کرد دو طرف به یک توافق نهایی نزدیک شده‌اند.

تاریخ تعیین شده برای اجرای برگزیت ۳۱ اکتبر است و اجلاس سران اتحادیه اروپا که چند روز قبل از این تاریخ برگزار خواهد شد آخرین فرصت برای تصویب این توافق قلمداد می‌شود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، همواره تاکید کرده که این کشور چه با توافق و چه بدون توافق در این تاریخ از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد ولی اکثر نمایندگان پارلمان بریتانیا مصمم هستند از یک برگزیت بدون توافق جلوگیری کنند.

میشل بارنیه مسئول مذاکرات برگزیت در اتحادیه اروپا گفت چالش اصلی اکنون تبدیل کردن پیشنهاد جدید دولت بریتانیا در مورد مرزهای دو بخش ایرلند به یک توافق الزام‌آور است.

جمهوری ایرلند از اعضای اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی یکی از نواحی بریتانیاست. ولی هر دو طرف می‌خواهند که رفت‌وآمد و حمل‌ونقل آزاد بین دو بخش ایرلند که در حال حاضر مرزی ندارد بعد از برگزیت نیز ادامه یابد.

برچیدن مرز بین دو بخش ایرلند برای اقتصاد هر دو بخش بسیار مهم و یکی از بنيان‌های اساسی توافق صلح سال ۱۹۹۸ است که به چند دهه خشونت بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها پایان داد. ولی در صورت اجرای برگزیت این منطقه به نوار مرزی اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد و این اتحادیه می‌خواهد کنترل آن را در دست داشته باشد.

میشل بارنیه گفت از دولت بریتانیا خواسته است تا بامداد روز چهارشنبه پاسخ دهد تا رهبران اتحادیه اروپا در اجلاس روز پنجشنبه بتوانند در مورد آن تصمیم‌گیری کنند. او گفت: «با وجودی که توافق بسیار دشوار است ولی رسیدن به توافق در این هفته امکان‌پذیر است».

موضوع اصلی این است که دولت بوریس جانسون تا چه حد حاضر است خروج بریتانیا، از جمله ناحیه ایرلند شمالی از اتحادیه گمرکی اروپا را بپذیرد. در چنین حالتی رفت‌وآمد و حمل‌ونقل کالا بین دو بخش ایرلند مشمول کنترل مرزی خواهد شد.

دولت بریتانیا در روزهای اخیر اطلاعات چندانی در مورد مذاکرات با اتحادیه اروپا منتشر نکرده است. سخنگوی جانسون مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا (صبح چهارشنبه) را رد کرد و افزود: «نخست‌وزیر به خوبی از محدودیت زمانی اطلاع دارد».


بوریس جانسون روز سه‌شنبه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و یکی از منتقدان اصلی موضع بریتانیا در این مذاکرات تلفنی گفت‌وگو کرد و سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا این مذاکرات را «سازنده» توصیف کرد.

وزیر خارجه جمهوری ایرلند نیز که روز سه‌شنبه با میشل بارنیه مذاکرات طولانی داشت توافق با بریتانیا را «دشوار ولی عملی» خواند.

یک مقام ارشد دولت آلمان نیز احتمال توافق در اصول تا روز چهارشنبه را منتفی ندانست ولی تاکید کرد که مبنای تصمیم‌گیری رهبران اتحادیه اروپا متن حقوقی توافق است که تمامی جزییات در آن مشخص می‌شود.

روز دوشنبه وزیر خارجه هلند گفت پیشنهاد جدید دولت بریتانیا برای کنترل قاچاق کالا و کلاهبرداری در مرزهای ایرلند ناکافی است. او افزود: «پیشنهاد بریتانیا گامی به جلو است ولی امنیت بازار داخلی اتحادیه اروپا را تضمین نمی‌کند.»

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پایان نشست خود در روز سه‌شنبه تاکید کردند که اکنون نوبت بوریس جانسون است تا گام بعدی را بردارد و به نظر می‌رسد که او حاضر است به پیشنهاد ما گوش دهد.

بوریس جانسون جلسه کابینه بریتانیا را از سه‌شنبه به روز چهارشنبه تغییر داده تا اعضای دولت بتوانند آخرین تحولات برگزيت را بررسی کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG