لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

بریتانیا در مورد برگزیت طرحی برای مصالحه با اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد


بوریس جانسون بدنبال طرحی است که امکان خروج منظم بریتانیا از اتحادیه اروپا را فراهم کند.
بوریس جانسون بدنبال طرحی است که امکان خروج منظم بریتانیا از اتحادیه اروپا را فراهم کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۰مهر گفت دولت این کشور در مورد برگزیت به اتحادیه اروپا طرحی برای مصالحه پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت بریتانیا در این طرح از اتحادیه اروپا درخواست می‌کند که امکان خروج منظم بریتانیا از این اتحادیه را فراهم کند.

آقای جانسون این پیشنهاد را در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار بریتانیا عنوان کرد و دفتر نخست‌وزیر آن را «پیشنهاد نهایی» دولت بریتانیا توصیف کرده است.

نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی خود گفت کسانی که به برگزیت رای داده‌اند «احساس می‌کنند که سر آنها کلاه گذاشته‌اند» و چند بار تکرار کرد که «بگذارید برگزیت انجام شود».

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ در مورد عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا حدود ۵۲ درصد از رای‌دهندگان به خروج و حدود ۴۸ درصد به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند.

نخست‌وزیر بریتانیا با اشاره به این همه‌پرسی گفته است اگر «سوءظن مردم» درباره اینکه نیروهایی نمی‌خواهند برگزیت عملی شود، واقعیت داشته باشد، «برای اعتماد به دمکراسی در بریتانیا پیامدهای مخربی خواهد داشت».

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «پس از دریافت پیشنهاد دولت بریتانیا آن را بی‌طرفانه و بر اساس معیارهای شناخته شده، بررسی خواهیم کرد».

تاریخ تعیین شده برای برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روز ۳۱ اکتبر امسال است.

آقای جانسون در بخش دیگری از سخنرانی‌اش گفت دولت بریتانیا «طرح‌های سازنده و معقولی» را برای اتحادیه اروپا خواهد فرستاد.

او افزود: «این طرح حاوی مصالحه‌هایی از سوی دولت بریتانیاست و امیدوارم دوستان ما این مسئله را درک کرده و آنها نیز در مقابل مصالحه کنند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید این طرح به احتمال زیاد با انتقاد جدی رهبران اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد، چون آنها شک دارند که بریتانیا بتواند برای اختلاف برانگیزترین موضوع برگزیت یعنی پرهیز از کنترل مرز بین جمهوری ایرلند و ناحیه ایرلند شمالی که بخشی از قلمرو بریتانیاست، راه‌حل عملی ارائه دهد.

آقای جانسون در سخنرانی خود گفته است: «ما تحت هیچ شرایطی کنترل رفت‌وآمد و کالا در مرز ایرلند شمالی و یا اطراف آن را نخواهیم پذیرفت».

پیش از این، طرح ترزا می، نخست‌وزیر قبلی بریتانیا برای برگزیت اساسا درباره نحوه مدیریت این نوار مرزی سه بار از سوی پارلمان بریتانیا رد شد.

مرزهای باز بین جمهوری ایرلند و ناحه ایرلند شمالی برای اقتصاد هر دو طرف اهمیت فراوانی دارد و مبنای توافق صلح در ایرلند بود.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «پس از دریافت پیشنهاد دولت بریتانیا آن را بی‌طرفانه و بر اساس معیارهای شناخته شده، بررسی خواهیم کرد».

این معیارها از نظر اتحادیه اروپا نحوه مدیریت مرز بین دو بخش ایرلند، حفظ همکاری بین دو طرف و رعایت مقررات اتحادیه در مورد تجارت بین جمهوری ایرلند و ناحیه ایرلند شمالی است.

تعداد قابل توجهی از اعضای پارلمان بريتانيا با برگزيت بدون توافق مخالف هستند و با تصويب قانونی در پارلمان دولت را موظف کرده‌اند که در صورت عدم توافق با اتحاديه اروپا تا ۱۹ اکتبر تاريخ خروج اين کشور از اتحاديه را به تاخير بياندازد.

آقای جانسون تاکيد کرده است که چنين کاری نخواهد کرد ولی گفته که از قانون تبعيت خواهد کرد. او توضيح نداده که انجام هر دو مورد چگونه ممکن است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG