لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

برگزیت: مخالفت پارلمان بریتانیا با انتخابات زودهنگام، شکستی دیگر برای جانسون


بوریس جانسون در حال دفاع از طرح خود در پارلمان
بوریس جانسون در حال دفاع از طرح خود در پارلمان

پارلمان بریتانیا با درخواست نخست‌وزیر آن کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرد. بوریس جانسون که در تلاش برای خروج از اتحادیه اروپا «با توافق یا بی‌توافق» است، طی دو روز شکست دیگری را متحمل شده‌است.

در روز ۱۲ شهریور ماه قانون‌گذاران هم‌حزبی جانسون که مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق با این اتحادیه هستند، با دیگر مخالفان دولت همراه شدند. آن‌ها به طرحی رای دادند که کنترل بحث درباره خروج بدون توافق را از دست دولت خارج می‌کند.

این طرح نخستین شکست عمده برای آقای جانسون و دولت او به شمار می‌رود.

یک روز بعد نخست وزیر بریتانیا، درخواست انتخابات زودهنگام پارلمان را مطرح کرد.

او برای برگزاری انتخابات زودرس به ۴۳۴ رای موافق نیاز داشت، اما تنها ۲۹۸ نماینده رای مثبت دادند؛ این شمار حتی کم‌تر از ۳۰۱ نفری‌ست که یک روز قبل از آن از دولت حمایت کرده بودند.

البته بوریس جانسون تاکید کرده او تلاش خواهد کرد تا انتخابات زودهنگام برگزار شود.

اما مخالفت‌ها با نخست‌وزیر تنها به رای مخالف با انتخابات زودهنگام محدود نشد و نمایندگان مجلس عوام پارلمان مصوبه‌ای را تصویب کردند که جلوی طرح «برگزیت» -خروج از اتحادیه- بدون توافق را می‌گیرد.

۳۲۷ نماینده به این مصوبه رای آری دادند و ۲۹۹ نماینده با آن مخالفت کردند. نمایندگان حتی متممی هم به مصوبه افزودند که از نخست‌وزیر می‌خواهد اگر به توافقی با اتحادیه اروپا نرسید، برای تعویق برگزیت تا ۳۱ ژ‌انویه نظر پارلمان را جویا شود.

البته این مصوبه باید اکنون به مجلس اعیان پارلمان بریتانیا برود. پارلمان بریتانیا از دو مجلس تشکیل شده‌است: مجلس عوام و مجلس اعیان.

بوریس جانسون تاکید کرده «به هیچ‌وجه» اجازه نخواهد داد در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاخیری ایجاد شود.

اروپا تا ۳۰ اکتبر، کمتر از دو ماه دیگر، به بریتانیا فرصت داده است تا تصمیم نهایی خود را در رابطه با برگزیت بگیرد.

جانسون خواستار خروج با توافق و یا بدون توافق از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ اکتبر است.

نخست‌وزیر بریتانیا مصوبه اخیر پارلمان را نیز «طرح تسلیم» توصیف کرده‌است. او می‌گوید ممانعت نهایی در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با توافق با بی توافق، به «پریشانی بیشتر، تاخیر بیشتر و سردرگمی بیشتر خواهد افزود». منتقدان او اما می‌گویند برگزیت بدون توافق، پیامدهای «فاجعه‌باری» برای بریتانیا خواهد داشت.

خبرگزاری آلمان، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، بی‌بی‌سی/ت/خ
XS
SM
MD
LG