لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

بحران کرونا؛ شمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا به ۱۰ میلیون نفر رسید


بیش از دو سوم جمعیت آمریکا با مقررات و محدودیت‌های وضع‌شده در قرنطینه هستند و باید در خانه بمانند.
بیش از دو سوم جمعیت آمریکا با مقررات و محدودیت‌های وضع‌شده در قرنطینه هستند و باید در خانه بمانند.

با ادامه پیامدهای ناشی از بیماری کرونا در آمریکا، طی یک هفته اخیر بیش از شش‌ونیم میلیون نفر دیگر در این کشور تقاضای بیمه بیکاری کردند و بدین ترتیب، شمار بیکاران به حدود ۱۰ میلیون تن می‌رسد که رکوردی جدید در تاریخ معاصر آمریکا به شمار می‌رود.

وزارت کار آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد در هفته منتهی به شنبه‌ هفته جاری شش میلیون و ۶۴۸ هزار نفر درخواست بیمه بیکاری کردند؛ هفته پیش از آن نیز بیش از سه میلیون نفر تقاضای بیمه بیکاری داده بودند.

به این ترتیب، رقم بیکارشدگان به حدود ۱۰ میلیون تن رسیده که از تمامی آمارها برای بازه زمانی مشابه در طول تاريخ اين کشور بالاتر است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از اقتصاددان‌ها با استناد به این آمار پیش‌بینی می‌کنند که رقم بیکاری تا پایان ماه جاری میلادی به ۲۰ میلیون نفر برسد؛ یعنی دو برابر رقم بیکاری در دوران رکود اقتصادی شدید در دهه ۱۹۳۰ که دست بالا به حدود ۸.۷ میلیون تن رسید.

همچنین مجموع نرخ بیکاری در ماه جاری میلادی احتمالا به ۱۵ درصد خواهد رسید که از رکورد ۱۰.۸ درصدی سال ۱۹۸۲ نیز بالاتر است.

بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و کارفرمایان، به ویژه در بخش خدمات مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز فرهنگی و اماکن تفریحی و ورزشی، کارکنان خود را اخراج کرده‌اند.

فروش خودرو نیز به‌شدت کاهش یافته و کارخانه‌های اتومبیل‌سازی تعطیل شده‌اند.

بیش از دو سوم جمعیت آمریکا با مقررات و محدودیت‌های وضع‌شده در قرنطینه هستند و باید در خانه بمانند.

پس از مذاکرات بین کاخ سفید و کنگره، سرانجام هفته گذشته بسته محرک‌های اقتصادی با رقم عظیم ۲.۲ تریلیون دلار برای مقابله با پیامدهای کرونا تصویب شد.

بر اساس این مصوبه، کمک‌هزینه بیکاری افزایش یافت و حدود ۶۰۰ دلار به کمک‌هزینه بیکارشدگان افزوده شد.

این کمک‌هزینه به اقشار کم‌درآمد برای تأمین هزینه‌های جاری‌شان کمک خواهد کرد و با افزایش قدرت خرید آنها، به گردش اقتصاد کشور نیز کمک می‌شود.

این قانون همچنین صاحبان مشاغل آزاد و شاغلان بخش‌های موسوم به «گیگ اکونومی» مثل راننده‌های اوبر را نیز شامل می‌شود.

کارگرانی که ساعات کار آنها کاهش یافته نیز، بر اساس این مصوبه، مشمول دریافت کمک‌هزینه بیکاری هستند.

بر اساس قوانین متعارف آمریکا، هر فردی که کمک‌هزینه یا بیمه بیکاری دریافت می‌کند باید به طور فعال در جستجوی شغل دیگری باشد؛ ولی با توجه به توقف گسترده فعالیت‌های اقتصادی در شرایط فعلی و ضرورت ماندن مردم در خانه، مصوبه اخیر از تمامی ایالت‌ها خواسته است که این شرط را حذف کنند.

آسوشیتدپرس به نقل از مارک زندی، اقتصاددان، نوشته است پیش از شیوع کرونا حدود ۴۰ درصد از شرکت‌ها در حال استخدام نیروی جدید بودند ولی این رقم اکنون به ۶ درصد سقوط کرده است.

وزارت کار آمریکا گزارش ماهانه مربوط به مشاغل را روز جمعه منتشر خواهد کرد اما از آنجا که این گزارش پیش از تأثیر کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی تدوین شده، انتظار می‌رود نرخ بیکاری در آن کمتر از رقم واقعی باشد.

XS
SM
MD
LG