لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

رایزنی مقام‌های آمریکایی در مورد ایران در آستانه اعلام نظر در مورد تعلیق تحریم‌ها


سناتور باب کورکر (راست) و سناتور بن کاردین، روز پنجشنله با ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ دیدار داشتند.
سناتور باب کورکر (راست) و سناتور بن کاردین، روز پنجشنله با ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ دیدار داشتند.

در آستانه اعلام نظر دولت آمریکا در مورد تعلیق تحریم‌های ایران، دو سناتور آمریکایی و مقام‌های دولت دونالد ترامپ روز پنجشنبه در کاخ سفید دیدار داشته‌اند تا به توافق بر سر طرحی دست یابند که ضمن حفظ توافق هسته‌ای ایران، محدودیت‌های تهران را تشدید کند.

سناتور باب کورکر رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و بن کاردین عضو ارشد دموکرات این کمیته شامگاه پنجشنبه با ژنرال اچ.آر. مک مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ دیدار کرده‌اند تا در مورد چنین طرحی گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از مقام‌هایی در کاخ سفید و سنای آمریکا مخابره کرده است.

بر پایه این گزارش تلاش‌ها برای دستیابی به چنین طرحی پس از اعتراض‌های یک هفته گذشته در ایران تشدید شده است.

دونالد ترامپ در مهرماه امسال به رغم نگرانی‌های متحدان اروپایی آمریکا، از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خوددداری کرد و به زودی قرار است در مورد تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در چارچوب توافق هسته‌ای نیز ابراز نظر کند.

در زمان عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، آقای ترامپ تأکید کرده بود که این توافق معایب و نواقصی دارد که اگر با کمک کنگره و متحدان آمریکا رفع نشود، او از آن بیرون خواهد آمد.

رویترز می‌نویسد اعضای کنگره از آن زمان در تلاش بوده‌اند تا به توافقی فراحزبی دست یابند که به نوعی دیدگاه‌های آقای ترامپ رو مد نظر داشته باشد تا او به بازگرداندن تحریم‌های نفتی ایران که می‌تواند به معنی پا پس کشیدن از برجام باشد اقدام نکند.

به گفته منابع رویترز در سنای آمریکا و کاخ سفید، اعضای کنگره به دنبال تهمیداتی هستند که به الزام دولت به اعلام نظر در مورد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در بازه‌های ۹۰ روزه پایان دهد و از جمله شامل آن شود که در صورت تخطی ایران از آستانه تعیین شده در توافق هسته‌ای، بدون هیچ گونه جدول زمانی تحریم‌ها را بازگرداند.

بر پایه این گزارش درست پیش از دیدار روز پنجشنبه در کاخ سفید، سناتور کورکر ابراز امیدواری کرده بود که به پیشرفت کافی در این زمینه دست یابند به نحوی که آقای ترامپ اقدام به بازگرداندن تحریم‌ها نکند.

رویترز از قول سناتور باب کروکر همچنین نوشت که اعتراض‌ها در ایران اهمیت این موضوع را که نباید اقدام احتمالی واشینگتن باعث شود تمرکز از دولت ایران برداشته شود، دو چندان کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز جمعه به درخواست آمریکا موضوع اعتراض‌ها در ایران را مورد بررسی قرار دهد، گرچه آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند این شورا می‌تواند با ۹ رأی موافق موضوع را از دستور کار خود خارج کند.

در عین حال آمریکا روز پنجشنبه پنج شرکت ایرانی دیگر را به دلیل مشارکت آنان در توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک تهران به فهرست تحریم‌های خود افزود. در بیانیه وزیر خزانه‌داری آمریکا در این زمینه تأکید شده بود که حکومت ایران به جای رسیدگی به وضع اقتصادی مردم خود، این شرکت‌ها را در اولویت قرار داده است.

این تحریم‌ها همه دارایی‌های احتمالی این پنج شرکت در آمریکا را مسدود می‌کند و اتباع و شرکت‌های آمریکایی را از معامله با آنها منع می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG