لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

آمریکا پنج شرکت را در ارتباط با برنامه موشکی ایران تحریم کرد


وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ دی پنج شرکت ایرانی را به دلیل مشارکت آنان در توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور مورد تحریم‌ها قرار داد.

به گزارش رویترز، استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در خصوص این تحریم ها گفته است: این تحریم های شرکت های اصلی که در برنامه موشک ها بالیستیک مشارکت دارند را هدف قرار می هد، اینها شرکت هایی هستند که حکومت ایران به جای رسیدگی به وضعیت اقتصادی مردم، آنها را در الویت قرار داده است.

اسامی شرکت‌هایی که مشمول تحریم‌های واشینگتن شده‌اند عبارتند از مرکز تحقیقات شهید اسلامی، صنایع شهید خرازی، شهید مقدم، شهید صنیع‌خانی و شهید شوشتری که همگی شرکت‌های جنبی گروه صنعتی شهید باقری هستند که پیش از این از سوی آمریکا تحریم شده بود.

با این حال،استیون منوچین همچنین خبر داده است که بزودی تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر علیه ایران اِعمال خواهد شد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، ۲۳ آذر، در یک نشست خبری بقایای موشکی را به خبرنگاران نشان داد که به گفته او، بقایای موشک بالیستیک پرتاب‌شده حوثی‌ها به سمت ریاض بود. قطعات این موشک نشان تولید در شرکت‌های گروه صنعتی شهید باقری را بر خود داشت.

خانم هیلی با اعلام اینکه این موشک، همان موشک بالستیکی است که حوثی‌های یمن به فرودگاه ریاض پرتاب کردند،‌ افزوده بود: این موشک، آرم گروه صنعتی شهید باقری را روی خود داشته است و با مشخصات موشک‌های ایرانی همخوانی دارد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با تاکید بر این موضوع که «ایران قطعنامه شورای امنیت و برجام را نقض کرده است»، اضافه کرده بود:‌ «کشورهای دنیا مشاهده می‌کنند که برجام رفتار ایران را عوض نکرده و ایران به رفتارهای بی‌ثبات‌‌کننده‌اش در یمن، عراق، سوریه و لبنان ادامه می‌دهد».

به گفته نیکی هیلی، هیچ گروه تروریستی در منطقه نیست که ایران از آن حمایت نکند.

اشاره این مقام آمریکایی به حمایت تهران از گروه هایی مانند حزب‌الله لبنان و گروه های فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی بود.

ایران دخالت در اقدامات تروریستی و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه،‌از جمله کمک نظامی به گروه حوثی‌ها در یمن، را رد می‌کند و در مقابل، نقش آمریکا در منطقه را «مخرب» می‌داند.

پس از سخنان نیکی هیلی، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، گفته‌های وی را رد کرد و آنها را «غیرمسئولانه، تحریک‌آمیر و مخرب» دانست.

این در حالی بود که عربستان سعودی با استقبال از سخنان سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، اقدامات ایران در حمایت از شبه نظامیان شیعه حوثی را محکوم کرد.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG