لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

آمریکا از چین خواست دو شهروند کانادایی بازداشت شده را آزاد کند


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه به دولت چین توصیه کرد که دو تبعه کانادایی را که به تلافی بازداشت یکی از مدیران ارشد شرکت هوآوی در کانادا، زندانی کرده، آزاد کند.

منگ وانجو، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت، دو هفته پیش بر پایه درخواست مقام‌های آمریکایی و در ارتباط با دور زدن تحریم‌های ایران در کانادا بازداشت شد و در مقابل دولت چین روز پنجشنبه تأیید کرد که دو تبعه کانادایی را بازداشت کرده است.

این موضوع به تنش در روابط چین و کانادا دامن زده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، بازداشت دو شهروند کانادایی در چین را غیرقبول خواند و روز جمعه نیز وزیر گردشگری کانادا سفر خود را به چین در همین ارتباط لغو کرد.

در همین روز مایک پومپئو وزیر خارجه کانادا پس از دیدار با همتای کانادایی خود در واشینگتن در نشستی مطبوعاتی بازداشت دو شهروند کانادایی در چین را «غیرقانونی و غیرقابل قبول» توصیف کرد.

او تصریح کرد:‌ «آنها باید به کانادا برگردند... ما از همه کشورهای جهان می‌خواهیم که با شهروندان دیگر کشورها به درستی رفتار کنند».

آن طور که وزارت خارجه چین اعلام کرده، مایکل کووریگ دیپلمات سابق و مشاور فعلی گروه بین‌المللی بحران، و مایکل اسپاوور مشاور امور مالی و تجاری، روز دوشنبه هفته جاری در این کشور بازداشت شده‌اند. اتهام هر دو نفر «به مخاطره افکندن امنیت ملی» چین اعلام شده است.

به گفته وزارت خارجه کانادا، مقام‌های این کشور روز جمعه اجازه یافتند به یکی از این دو شهروند زندانی دسترسی کنسولی داشته باشند و تلاش آنها برای ارتباط با دومین کانادایی بازداشت شده همچنان ادامه دارد.

منگ وانجو که مقام‌های آمریکایی خواهان استرداد و محاکمه او در ایالات متحده هستند، در حال حاضر به قید وثیقه از زندان آزاد شده، اما اجازه ترک کانادا را ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر گفته بود چنانچه موضوع بازداشت خانم منگ به وخامت روابط واشینگتن و پکن بینجامد، ممکن است برای حل این موضوع دخالت کند.

اما وزیر خارجه کانادا در کنفرانس خبری روز جمعه در پاسخ به پرسشی در این باره تأکید کرد که کاملاً واضح است که هر کشوری تقاضای استرداد می‌کند باید تضمین کند که روند دادرسی سیاست‌زده نمی‌شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس؛ م.ا./خ
XS
SM
MD
LG