لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

مقام آمریکایی: گفت‌وگو با کشورهای معاف از تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد


در آستانه پایان مهلت آمریکا به هشت کشور مشتری نفت ایران، یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد گفت‌وگوهایی با این هشت کشور در جریان است؛ همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که هند خواستار ادامه معافیتش شده است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۶ اسفند، با اشاره به این که هند خواستار ادامه معافیت نفتی‌اش شده خبر داد که وینسنت کامپس، سخنگوی اداره انرژی در وزارت خارجه آمریکا، این گزارش را تایید نکرده است.

به گزارش رویترز، آقای کامپس تنها تایید کرد با هشت کشوری که معافیت شش ماهه شامل آنها شده «بحث‌هایی دوجانبه» در جریان است.

مهلت شش ماهه‌ای که آمریکا به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان برای به صفر رساندن خرید نفت از ایران داده است کمتر از دو ماه دیگر، ۱۴ اردیبهشت، به پایان می‌رسد.

رویترز به نقل از دو منبع گزارش داده که هند از آمریکا خواسته است با تمدید معافیتش، میزان خرید فعلی این کشور از ایران، به میزان سیصدهزار بشکه در روز همچنان ادامه یابد.

یک منبع هندی به رویترز گفته است به دلیل تعطیلی بخشی از دولت آمریکا در ماه ژانویه، روند مذاکره درباره معافیت نفتی کند شد، اما این مذاکرات «اکنون از سر گرفته شده و هند قصد دارد پیش از انتخاباتش در ماه مه، این موضوع به نتیجه برسد».

سال گذشته پیش از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، ایران جایگاه سوم را در فروشندگان نفت به هند داشت، اما در حال حاضر ایران هفتمین تأمین‌کننده نفت هند به شمار می‌رود.

مقام‌های رسمی در هند هنوز واکنشی به گزارش رویترز نشان نداده‌اند.

با این که برایان هوک، رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، ماه گذشته گفت تمدید معافیت هشت کشور در دستور کار نیست، اما هنوز روشن نیست که «مذاکرات دوجانبه آمریکا با هشت کشور» به چه نتیجه‌ای برسد.

دولت ترامپ که بارها تأکید کرده در پی کاهش سریع فروش نفت ایران و رساندن آن به صفر است، هفته گذشته اعلام کرد شش میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود را برای فروش عرضه می‌کند.

زمان تحویلی که برای محموله‌ها اعلام شده مقارن با پایان مهلت معافیت‌های تحریمی آمریکا به هشت مشتری نفت ایران است.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به فروش می‌رساند، اما در لایحه بودجه سال آینده، صادرات روزانه یک میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت پیش‌بینی شده که عملا ۳۰ درصد بیشتر از صادرات کنونی کشور است.

برآورد رویترز از فروش نفت ایران تا ماه ژانویه سال جاری
برآورد رویترز از فروش نفت ایران تا ماه ژانویه سال جاری

از سوی دیگر خبر مربوط به درخواست هند برای ادامه معافیتش در حالی منتشر شده که رئیس جمهوری آمریکا دو روز پیش اعلام کرد وضعیت تجاری بدون تعرفه با هند را لغو می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد هند را از برنامه «سامانه عمومی ترجیح‌های تجاری»، موسوم به جی‌اس‌پی، کنار می‌گذارد.

سود برنده اصلی این قانون که پیشینه آن به دهه ۱۹۷۰ میلادی بازمی‌گردد هند بود و به نوشته رویترز، در صورت تصویب کنگره، شدیدترین اقدام تنبیهی دولت ترامپ علیه آن کشور به شمار خواهد رفت.

منابع: رویترز و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG